Så kom våren!

Solen skinner inn gjennom vinduet, og det ser ikke ut som vinter. Men så er det jo vinter likevel, for det er tross alt desember. Det er 17. desember, og bare en uke igjen til jul! Jeg er nok ikke den eneste som er årstidsforvirret. Jeg føler en trang til å lete etter snø- og vinterting på nettet. Eventyr, film, dikt, musikk. I dag vil jeg dele en musikkvideo med dere, og et av mine yndlingseventyr: H.C. Andersens "Snødronningen". Vi starter med videoen!

Sara Bareilles and Ingrid Michaelson music video for Winter Song


Det er kanskje ikke min yndlingssang, men jeg finner den behagelig. Det er videoen som er fin! Jeg liker fargene og stilen. Jeg liker vinteren i denne videoen! Takk til Prinsesse Lillesøss som delte den med meg :-) 
Hva syns dere?

***

Så over til eventyret. "Snødronningen" er delt i 7 deler, og siden det er 7 dager til jul, tenkte jeg at det kunne være koselig med en del per dag:) For de utålmodige er det bare å trykke på linken, da kan man lese hele samt de fleste andre eventyrene til H.C. Andersen:-)



H.C. Andersen - Hans Christian Andersen eventyr
Sneedronningen
1845
        - et eventyr i syv historier


Første Historie, der handler om Speilet og Stumperne.
   See saa! nu begynde vi. Naar vi ere ved Enden af Historien, veed vi mere, end vi nu vide, for det var en ond Trold! det var een af de allerværste, det var "Dævelen"! Een Dag var han i et rigtigt godt Humeur, thi han havde gjort et Speil, der havde den Egenskab, at alt Godt og Smukt, som speilede sig deri, svandt der sammen til næsten Ingenting, men hvad der ikke duede og tog sig ilde ud, det traadte ret frem og blev endnu værre. De deiligste Landskaber saae ud deri som kogt Spinat, og de bedste Mennesker bleve ækle eller stode paa Hovedet uden Mave, Ansigterne bleve saa fordreiede, at de vare ikke til at kjende, og havde man en Fregne, saa kunde man være saa vis paa, at den løb ud over Næse og Mund. Det var udmærket morsomt, sagde "Dævelen." Gik der nu en god from Tanke gjennem et Menneske, da kom der et Griin i Speilet, saa Trolddjævelen maatte lee af sin kunstige Opfindelse. Alle de som gik i Trold-Skole, for han holdt Trold-Skole, de fortalte rundt om, at der var skeet et Mirakel; nu kunde man først see, meente de, hvorledes Verden og Menneskene rigtigt saae ud. De løb omkring med Speilet, og tilsidst var der ikke et Land eller et Menneske, uden at det havde været fordreiet deri. Nu vilde de ogsaa flyve op mod Himlen selv for at gjøre Nar af Englene og "vor Herre". Jo høiere de fløi med Speilet, des stærkere grinede det, de kunde neppe holde fast paa det; høiere og høiere fløi de, nærmere Gud og Englene; da zittrede Speilet saa frygteligt i sit Griin, at det foer dem ud af Hænderne og styrtede ned mod Jorden, hvor det gik i hundrede Millioner, Billioner og endnu flere Stykker, og da just gjorde det megen større Ulykke end før; thi nogle Stykker vare knap saa store som et Sandkorn, og disse fløi rundt om i den vide Verden, og hvor de kom Folk i Øinene, der bleve de siddende, og da saae de Mennesker Alting forkeert, eller havde kun Øine for hvad der var galt ved en Ting, thi hvert lille Speilgran havde beholdt samme Kræfter, som det hele Speil havde; nogle Mennesker fik endogsaa en lille Speilstump ind i Hjertet, og saa var det ganske grueligt, det Hjerte blev ligesom en Klump Iis. Nogle Speilstykker vare saa store, at de bleve brugte til Rudeglas, men gjennem den Rude var det ikke værd at see sine Venner; andre Stykker kom i Briller, og saa gik det daarligt, naar Folk toge de Briller paa for ret at see og være retfærdige; den Onde loe, saa hans Mave revnede, og det kildede ham saa deiligt. Men ude fløi endnu smaa Glasstumper om i Luften. Nu skulle vi høre!




Odd Willy er ikke så opptatt av vinter, men han liker marsipan :-)



Jeg liker også marsipan. Jeg liker marsipan så godt at jeg nesten spiste opp hele før jeg kom på å ta bilde av kalendergaven! Oioioi!

Kommentarer

Legg inn en kommentar