Godt nytt år!

Et nytt år er i gang. Jeg liker de blanke kalendrene. Et nytt år kan i teorien starte når som helst, men det blir ekstra spesielt når alle starter det nye året samtidig. Mange har nyttårsforsetter, ønsker og mål, drømmer og forventninger. Håp. Jeg også. Jeg har håp, drømmer og forventninger. 

Det er også fint å se tilbake på året som har gått. Kikke gjennom bilder, bla gjennom dagboken eller bare å prøve å huske på de fine dagene. Og kanskje også de triste. Tenke på nye mennesker en har møtt, og på de som kanskje har forlatt oss. Lese avisenes oppsummeringer av året som har gått. Noe er alltid det samme, mens andre ting er i endring, på godt og vondt. Det er ikke alt som er like lett. Sånn er det. Året som har gått har hatt litt av begge deler. Triste hendelser, tunge tanker, men også glede, mestring og fine hverdagsøyeblikk. Jeg håper det nye året blir et fint år, med mange gode minner.

Dette er to bilder av det samme treet her i Vestby. Det til venstre er tatt for akkurat ett år siden, mens det til høyre er tatt i dag. I 2018 bestemte jeg meg for å gå en tur hver eneste dag i ett år. Håpet var at turgåing skulle bli en vane, noe jeg følte at jeg bare måtte gjøre. Sånn ble det ikke, selv om jeg gikk hver dag. I år gjentar jeg prosjektet, men uten forhåpninger om å bli avhengig. Jeg vil bare komme meg ut i den friske luften. Det er mest for moro skyld, for å se om jeg klarer det. Søsteren min gjør det samme og vi har laget oss en felles instagram-konto for å dele bilder fra gåturene våre. Den heter @vi_vandrer_frem. 

Jeg har gått mange fine turer i året som har gått, både alene og sammen med andre. Jeg hadde et aktivitetsmål og det var å gå to fjellturer i løpet av sommerferien. Jeg klarte det! Jeg gikk opp Hilstadfjellet og Sæterfjellet, begge fjell i Brønnøy.

I året som kommer så håper jeg at jeg får muligheten til å gå disse fjellturene igjen, pluss et tredje mål. Enten et fjell til, eller kanskje Vegatrappa på Vega. Jeg har ikke helt bestemt meg. Det hadde vært gøy å få det til. Det ville dessuten vært to utfordringer i en: Den fysiske utfordringen og høydeskrekken.

Jeg har også hatt et veldig fint fugleår. Jeg har sett mange fugler jeg ikke har sett før, både fra vinduet hjemme og på alle gåturene jeg har vært på. Det fine med å være nybegynner er at det er så mye nytt å oppdage, som kanskje andre, mer erfarne, synes er litt kjedelig. I mai dro jeg til Østensjøvannet i Oslo for første gang. Det er et favorittsted for mange urbane fuglekikkere. 


Jeg hadde med kikkert og Katja hadde med kamera. Vi brukte mange timer. Enda var det sikkert mye vi overså. Det var veldig gøy. Kanskje vi ser flere forskjellige fugler neste gang vi drar dit.Kanskje. 

I desember tegnet jeg vinterfugler. Det var gøy!


Kanskje jeg tegner flere fugler i året som kommer. Det er så mange fugler jeg aldri har tegnet, selv om jeg har sett dem. Gråhegre for eksempel. Det gleder jeg meg til å tegne. 

Kanskje jeg tegner flere portretter også.


Jeg likte å tegne portretter i ungdommen. Nå har jeg blitt så utålmodig. Jeg har lyst til å øve meg på å bli mer tålmodig og tegne portretter igjen. Kanskje detaljerte dyreportretter også. Men da må jeg øve meg. 

Det hender jeg tegner meg selv også. Dette bildet bare måtte jeg tegne. De siste årene har jeg prøvd å fokusere mer på hva jeg kan, enn hva jeg ikke kan (les: tror jeg ikke kan). Stylter trodde jeg at jeg var alt for tung og utrent til. Men så prøvde jeg likevel. Det tok et par forsøk, men jeg klarte det!

Det er alltid en fin påminnelse å få. At vi som regel klarer mer enn det vi tror. Sånn som denne vårdagen i 2021, da jeg først trodde at jeg ikke kunne gå på stylter lenger, og så kunne jeg det likevel.

Mange av forhåpningene mine, ja, kanskje vi skal kalle det nyttårsforsetter, er knyttet til det å skape. Jeg vil tegne mer, strikke mer, brodere mer, være mer kreativ. Mer enn hva, kan man kanskje spørre seg, men det har jeg ikke et svar på. Det handler kanskje mest om å sitte igjen med en følelse av at jeg har brukt tiden min på de rette tingene. At i stedet for å skrolle på mobilen, noe jeg gjør alt for mye, så har jeg gjort noe annet i stedet. 

Mens tegnemålene mine er litt diffuse, så er håndarbeidsmålene tydeligere. Det ene er en gjenganger: Fullfør påbegynte prosjekter". 


Sokkeparet nederst til høyre, det må fullføres, Det startet jeg på i påsken. Jeg strikket dem ferdig i romjula, men trådene må fortsatt festes. Juleduken oppe til høyre, det ble jeg endelig ferdig med etter mange år. Det var gøy! Og det ga meg blod på tann. Jeg har to påbegynte julebroderier. Det øverste, det begynte jeg med tidlig på året, og som bildene viser så har jeg kommet langt. Jeg er snart ferdig. Broderiet nederst til venstre har jeg en god del mer igjen på. Jeg har tenkt at 2022 skal være julebroderienes år. Jeg håper å bli ferdig med begge disse og kanskje helst et tredje også! Jeg har mange julebroderier som ligger og venter på tur.

Jeg har egentlig ikke fullført så mange prosjekter i år, men de jeg har fullført ble veldig fine.


Det trenger heller ikke å være så mange prosjekter. Jeg har mange hobbyer. Jeg håper at jeg får fullført noen påbegynte prosjekter, og noen nye. Jeg har en genser som bare mangler ermer, for eksempel. Den må jeg jo få ferdig!

Jeg var så heldig å få feire julen nordpå hjemme hos familien som vanlig. Nyttår feiret jeg i Vestby sammen med Tore Kristian. Det ble fire dager nordpå, med en gåtur i nærområdet hver eneste dag.


Jeg og Katja gikk sammen alle dagene, mens mamma var med på to av turene. Jeg og Katja så oter to av dagene. Den ene dagen som mamma var med, så vi en ung havørn sitte i et tre like ved. Det var fantastisk å ha så mange fine opplevelser på så kort tid. Jeg savner hjembygda mer og mer. Jeg håper det blir flere turer nordover i året som kommer, gjerne både vår, sommer, høst og vinter. Jeg gleder meg.

Det var også veldig hyggelig å skrive juleblogg i desember. Tusen takk for alle fine kommentarer, gode tanker og likertrykk. I år har jeg tenkt å blogge på forhånd, ta en liten reprise av "jul hele året"-prosjektet som jeg hadde i 2018. Det var utrolig gøy da, og jeg håper det blir gøy denne gangen også.


Jeg setter pris på alle de fine øyeblikkene i 2021, og på alle folkene jeg har rundt meg. Jeg er så heldig! Tusen takk!

Jeg ønsker alle jeg kjenner, fjern og nær, et riktig godt nytt år!

Kommentarer