Sveitt mindre.

Jeg svetter! Det er ganske kult. For jeg svetter ikke på grunn av ullundertøy og tett vindjakke. Jeg sitter og svetter i min tynne sommerkjole fordi det er varmt. Jeg er på sommerferie i Brønnøy, solen skinner og livet er herlig.

I tillegg til å besøke familien, så er ferieplanen å slappe av, gå turer og kose meg med hobby. Det er dag fem og jeg kan krysse av for alt allerede. Jeg slapper av, jeg strikker og jeg går tur i vakker natur. 

I vakker natur med mange sommerglade insekter i.

Insekter som liker svette folk.

I bildet over har jeg knipset en av mange svartfluer som ble med meg og mamma på tur her forleden (i bakgrunnen ser dere kalkbruddet Brønnøy kalk) og på bildet under tror jeg kanskje det er en klegg eller blinding. Litt ergerlig at den gamle hytta på Hilstadfjellet kom i fokus sånn at det flyvende dyret bare ble en grumsete flekk. 


Svartfluene surret rundt både mamma og meg, men det er bare jeg som har ørten kleggbitt oppover føttene. Jeg sier at det er fordi jeg er søtest. Det er mulig at jeg også er den mest salte... Jeg er heldigvis verken sur eller bitter. Hvem vet, kanskje kleggen setter pris på mitt gode humør? De setter i hvert fall pris på tynne og stramme treningstights. Som dem på bildet under. Jeg var litt usikker på om jeg skulle dele bildet, i og med at det er fritt for fluer og klegg, men som dere ser så er buksa litt skitten, og det er fordi jeg har slått etter kleggen med både hender og føtter (de slo til først).


NRK Nordland delte en artikkel i dag om at det er masse svartfluer i fjellet nå. Et "flugehelvete", synes noen. Og blir de for mange, så er det det. Det skal vi ikke kimse av. Det mest interessante med artikkelen var likevel rådene for hvordan vi skal bli mindre plaget av dem. 

Mitt favorittråd er "Sveitt mindre." 

Det skal jeg prøve på neste tur. Om jeg ikke får det til og kleggen finner meg og biter likevel, så har mamma både aloe vera og trøstende ord. Og om jeg ønsker litt ekstra oppmerksomhet så er det bare å vise frem leggene (og de røde flekkene). "Uffa meg", sier de da. Det er ikke så ille at det ikke er godt for noe, som de sier.

Jeg sender dere svette og glade sommerhilsener og håper dere koser dere masse hvor dere enn er, svett eller nyvasket og med eller uten ting som biter!

Kommentarer