Opp i høyden!

 To uker sommerferie forsvant på et blunk! Jeg har heldigvis to uker igjen, men turen min nordpå er over for denne gang. Jeg er så heldig som har mulighet til å reise tilbake til barndomshjemmet på ferie år etter år etter år. Det er et nydelig sted. Naturen på Sør-Helgeland er, som så mange andre steder i Norge, helt fantastisk. I tillegg så er det noe eget med det å komme hjem. Jeg har kost meg veldig. Jeg har vært med familien, sett på fugler, strikket og gått turer. Jeg så til sammen fem elger. Jeg har slappet av.

I skrivende stund ser jeg ut på en gangvei, trær og en åker. Det er ikke et fjell i sikte. Oslofjorden ligger åtte kilometer unna og kan ikke sees med det blotte øyet herfra. For bare noen dager siden var det fjell overalt og fjorden var bare et steinkast unna. For bare noen dager siden sto jeg på en fjelltopp og så på solnedgangen mens sauene brekte og heiloen ropte.

Jeg gikk to fjellturer mens jeg var hjemme. Første tur gikk opp til Hilstadfjellet.

Det er så lett tilgjengelig. Det er kanskje rundt 6 kilometer fra husdøra, opp til toppen og hjem igjen. Toppen ligger cirka 400 meter over havet. Det høres ikke så mye ut, men det er mer enn nok for å få utsikt over bygda og Velfjorden.

Solen stekte og insektene bet. Det var en tung tur, men det gjør ikke noe for det var også en veldig fin tur. På veien så vi en gjerdesmettfamilie og det var veldig gøy. De er så fine.

Litt over en uke etterpå, gikk vi opp Sæterfjellet. Det ligger en liten biltur unna. Fra bildøra og tilbake ble turen seks kilometer lang med en stigning på cirka 470 meter. Selve fjelltoppen er nesten 600 meter over havet. Vi gikk på kvelden og vi så knapt en mygg. Det var så fint.

Vi satt på toppen en liten stund og spiste pære og nøt utsikten. Det var vakkert.

På turen nedover gikk jeg rett forbi en ung gjøk. Heldigvis så søsteren min den og stoppet meg. Det er første gangen jeg ser en gjøk og jeg ble overrasket over hvor stor den er. Jeg visste jo at den er stor, men likevel. Som disse småfuglene må jobbe for å skaffe nok mat!

Neste sommer så håper jeg det blir tre fjellturer! Om været spiller på lag. Hvis ikke, så blir jeg overlykkelig bare det blir en liten tur på Hilstadfjellet.

Her har mamma fotografert meg på Hilstadfjellet.

Nå fortsetter ferien her hjemme, og planen er å gjøre mer av det samme: Jeg skal gå flatmarkturer (som også er veldig fint), se på fugler, strikke og slappe av. Jeg storkoser meg.

Ønsker dere alle nydelige sommerdager og fine opplevelser!


Kommentarer