Snart klart for desemberblogg 2017 ^_^

 There's an English summary at the end for my English speaking friends ^_^

November har tatt med seg enda mer mørke og enda mer kulde. Noen steder i landet er det snø. Vi har sett litt snø her også. Jeg har til og med måkt! Men snøen kommer og går. Fra en dag til den neste.
The snow comes and goes. Picture 1 - Afternoon 19.11, Picture 2 - Morning 22.11, Picture 3 - Morning 23.11.

Det er helt klart lysest og penest med snø på bakken og i trærne. Alt det grå og våte er ikke like vakkert, men det er vær og natur det også. Og tenk, om bare litt under en måned så begynner det å gå mot lysere tider igjen! Frem til da er vi så heldige at vi kan kose oss med førjulstida ^_^

Hvordan går det med forberedelsene?
Is it time to dive into the closet and find the Christmas decorations?
På en måte er jeg godt i rute og på en annen måte ikke. Jeg er nesten ferdig med julegavene. Jeg har startet å skrive julekort. Hjemmet er rent og pent. Det er bare små ting som gjenstår, men til gjengjeld er det små ting som tar mye tid. Det er så mye jeg har lyst til å lage! Sånn som adventskalendere, julegaver og masse tegninger til bloggen. Jeg har fortsatt ikke lært at døgnet bare har 48 timer. Jeg mener 24! I skrivende stund sitter jeg og ler for meg selv, for da jeg skrev 48 så var det ikke for å tulle, tvert imot. I et lite sekund var jeg overbevist om at det var riktig. Sånn er det altså fatt med meg. Som dere skjønner har jeg det ikke lett...
I'm almost finished with this years Christmas presents ^_^
1. desember er like om hjørnet, og tradisjonen tro så blir det jul på bloggen min. Og jul i hjemmet mitt. Jeg liker å ha jul i hele desember, fra begynnelse til slutt. Også liker jeg å ha en ide om hva jeg skal blogge om. I fjor var det hjemmetegnede postkort med motiver inspirert fra musikk og tv. Det var gøy!
Last year I shared drawings inspired by music, books and TV on my blog ^_^
Året før tok jeg det bare på sparket. Det gikk bra det også ^_^
Den store utfordringen er å blogge både likt og forskjellig fra år til år. Julen skal jo være litt lik julen før der og julen før der igjen, men en adventskalender kan godt være litt forskjellig. Apropos det. I år har vi tre forskjellige adventskalendere vi kan kose oss med. Dette er to av dem.
Two of the three calenders we have this year. Because we are grown ups and can do as we please ^_^
Jeg elsker å lage julestemning. Jeg sier det samme hvert år: Julestemning kommer ikke av seg selv, vi må lage den selv. Det å skrive juleblogg har blitt en kilde til julestemning for meg. På toppen av det hele er jeg så heldig at jeg kjenner folk som gleder seg til å lese bloggen, og som kanskje får litt julestemning av det jeg har skrevet. Og du som leser dette nå er kanskje en av dem? Da lurer du kanskje på om årets blogg har et tema? Julekaker for eksempel? Eller at jeg spionerer på TK?
I'm working on my blog and TK is working hard on his wish list for Christmas.
Jeg begynte å tenke på årets juleblogging allerede i januar. Ideen var å presentere et dyr hver dag i hele adventstiden, helst ett vi vanligvis ikke forbinder med jul her i Norge. Jeg ville bruke forskjellige teknikker for å lage ting. Jeg ville strikke, brette papir, male, kanskje til og med spikke. Hva det enn ble, så skulle det være forskjellige teknikker, det skulle være jul og det skulle være et dyr i sentrum. Så ble det plutselig november og jeg hadde ikke laget en eneste ting. Jeg har grublet og tenkt og tenkt og grublet. Hva gjør jeg?
 
Til slutt bestemte jeg meg for å beholde den opprinnelige ideen og presentere ett nytt dyr hver dag. Tjuefire dager og tjuefire dyr. Jeg fikk med meg Lillesøster og Lillebror og vi har alle tegnet og malt gavelapper med dyremotiv. Jeg gleder meg sånn til å vise dem fram! 
Three of my finished gift tags. Only 21 to go!
Det blir en del eksotiske dyr, og noen nordiske. Pattedyrene dominerer, men andre dyregrupper er også representert. Noen dyr har jeg valgt selv, mens andre har jeg fått andre til å velge. Med andre ord, hvilke dyr som dukker opp er helt tilfeldig. Jeg koser meg sånn sammen med disse dyrene at det kan fort hende det blir 24 nye dyr neste år. I forskjellige teknikker. Vi får se. Uansett håper jeg at dere også synes det er koselig med dyr. Og jul. 

Det første dyret møter vi allerede på fredag!

Til da lurer jeg på: Hvilket dyr gir deg mest julestemning?

 Jeg klarer ikke helt bestemme meg. Skal jeg velge rev, mus eller dompap? Eller kanskje blir det en av de 24 desemberdyrene jeg har valgt?

Ser deg snart ^_^
 



 
English summary

November is here, bringing darkness and cold, snow, rain and slush. I prefer a white blanket of snow, but rainy days are a part of nature too. In only a few weeks it's winter solstice and the days will get brighter again, day by day. I'm looking forward to that. Untill then we can enjoy ourselves with Christmas preparations. I'm almost done with all the presents, I've started writing Christmas cards and my home is nice and tidy. That's not bad! There's still stuff to do and I wish the days had more hours. I want to make things, knit and draw. I always decorate for Christmas in the beginning of December or right before December starts. I don't tire of the decorations and I like it this way. It's cozy. I also love to blog in December. It's my advent calender. It makes me happy and I'm so lucky that I have friends and family who enjoy reading it. Hopefully my blog can spread some Christmas spirit. It has that effect on me, at least. I believe that the Christmas spirit is something we create and that it's no use to sit and wait for it. This is the sixth time I invite people to follow my calender. I don't want to repeat myself, so I try to have a different theme every year. Last year I drew post cards with motives inspired from movies and Christmas songs. I'm drawing this year as well, and my brother and sister is joining me! We're drawing gift tags and I'm really looking forward to show them to you. I love animals and I'm going to introduce a different animal every day and place them in a Christmas setting. It will mostly be animals that we don't necessarily associate with Christmas here in Norway. The list of animals I have chosen is very random, and that's fun. I hope you'll enjoy it! We'll meet the first animal on Friday, but before we get that far I'm wondering... What animal is your favorite Christmas animal? Mice, foxes and bullfinch springs to my mind. I don't know how to choose!

Kommentarer