Jeg, sofaglobetrotteren.

Dette innlegget har jeg planlagt en stund. Helt siden jeg i et anfall av "den-der-MÅ-jeg-ha" kjøpte en reisedagbok på Tanum i april. Det finnes så mange fine bøker nå, alt fra notatbøker, fargeleggingsbøker, dagbøker til listebøker, minnebøker, nattbøker og så videre. Det er ikke mulig å skaffe seg alt og når alt kommer til stykket er det ikke sikkert man egentlig trenger noe av det. Men vi er som skjæra og tiltrekkes av alt som glitrer og det gjorde denne boken. Den ropte: Se så fine minnesider du kan lage! Med penner i forskjellige farger, med bilder. Kjøp meg!

Så da gjorde jeg det.
En flott reisedagbok til globetrotteren!

Det er kanskje ikke en rar ting å skaffe seg, men jeg er langt fra å være en globetrotter og det gjorde at det føltes litt rart. At jeg kjøpte meg en reisedagbok. Jeg som aldri reiser. Hva trenger jeg den til?

Det er sjelden jeg havner i en samtale med noen som har reist like lite som meg og som har sett like lite av verden som det jeg har gjort. Reising har blitt veldig dagligdags. Og det er gøy å snakke om hvor man har vært. Jeg satt på jobb sammen med en vikar på under 20 som snakket og snakket og snakket om steder han har vært, også sier han: "Hvor har du vært?" "Er du glad i å reise?" Da er det ikke gøy lenger. Jeg følte meg stilt til veggs av en fremmed. Jeg liker å reise jeg. Det er bare ikke noe jeg har prioritert. Jeg har aldri følt at jeg kan ta meg råd til det. Så enkelt er det. Enkelt og ærlig.
"No money, no hamburger" - Sitat fra filmen "Trillingene fra Belleville".

Siden det nesten er:


og fordi jeg har kjøpt meg en sånn fin bok, hadde jeg lyst til å fortelle om all reisingen jeg har gjort. Hva har jeg sett av verden så langt? For jeg regner med at du er nysgjerrig nå. Hva betyr "lite bereist"? Alt er jo relativt. Kanskje jeg er kjempebereist? På en måte tror jeg at jeg kan svare ja på det. Vi var på ferie omtrent hver eneste sommer da jeg vokste opp, så vidt jeg kan huske. Ikke alle er det.

Barndomsferiene gikk som regel til å besøke slekt. Det tror jeg både var og er helt normalt. Vi kjørte bil. En gang var vi i Oslo og i Skåne. Ellers har vi vært lenger nord i Sverige, for eksempel Lycksele, Piteå og Haparanda, og vi har vært i Lappland, Finland. Maaange ganger. Det er der slekta bor. Jeg har besøkt nissen i Rovaniemi. En gang var vi ved grensen til Russland. Og en gang kjørte vi til Vaasa og tok Vaasa-båten over til Sverige. Nærmere bestemt Umeå sier Google. Den siste familieturen jeg var med på, da hadde jeg blitt såpass stor at jeg hadde flyttet ut, da dro vi til Danmark. Dyrepark og Legoland med Lillebror. Og noen år etter det møttes familien på en helgetur til Bergen. Vi dro aldri utenfor Skandinavia sammen. Men vi reiste på ferie.
På bildene ser vi blant annet de finske skoger og pappas hjemgård, vi ser Kernen i Helsingborg, Skåne, Legoland i Danmark og til slutt et bilde fra Roskildefestivalen. Jeg har ikke vært like mange ganger i Danmark som i Sverige. Jeg er født og oppvokst i Sør Helgeland, og det er kortere til Sverige enn til Danmark. Jeg og søsteren min hadde en våt og gjørmete opplevelse på Roskilde i 2004. Det fristet ikke til gjentakelse. Jeg og TK har tatt båten over til Frederikshavn, hvor vi var et par timer. Det var en sånn gratistur gjennom ett eller annet. Jeg har vært noen timer i Helsingør, og jeg har vært i Legoland. Jeg har ennå ikke vært i København.

Jeg var 17 år da jeg hadde min første tur til det store utland. Jeg sparte til reisen selv. Alt av stipend ble spart. 6000 kroner kostet det, for reise og losji. Det var seks måneder med stipend. Jeg reiste sammen med ei venninne fra ungdomsskolen og familien hennes til Santorini.

Tørre Hellas var ikke det jeg hadde trodd skulle bli min første utenlandstur, men det var sånn det ble. Det var gøy og koselig. Jeg gikk på en levende vulkan, gikk på svarte stenstrender, svømte i havet, så solnedgangen og ridde på esel og muldyr. Blant annet. Det var i år 2000. 15 år siden har det blitt. Vi var der i to uker.

Jeg ble sammen med TK i 2004. Året jeg og Lillesøster var i Roskilde. Den første reisen jeg hadde med TK, med unntak av at han hadde vært med og besøkt familien min nordpå, var en dagstur til Bergen i 2007. Vi reiste med nattoget og hjem igjen med ettermiddagstoget. Dermed betalte vi kun for reise, toget var både reisemiddel og losji. Smart sant? Det var moro det ^_^

Vår første "ordentlige" feriereise sammen var i 2010. 10 år etter Santorini. Da var vi en kort langhelg sammen i Helsinki. Jeg hadde jo vært i Finland før, men ikke i hovedstaden.
Vi prøvde å se så mye vi bare klarte. Akvarium, dyrehager, Mummi-utstilling, arkitektur. Vi bodde på et hostell. Helt greit. Vi hadde det fint, men det var litt kort tid. Vi må tilbake igjen en annen gang ^_^ Da vil jeg gjerne kombinere det med enten tog til Rovaniemi, eller med båt til St. Petersburg eller Tallin.

Senest i helgen var det en som kommenterte at jeg og TK ikke reiser noe særlig. Og det er sant det. Vi har vært sammen i 11 år og kan oppsummere reisingen vår som følger: En dagstur til Bergen, en helgetur til Bergen, båt til Frederikshavn, noen turer til hjembygda mi, en helg i Helsinki. Jeg skulle selvfølgelig ha ønsket at vi hadde reist mer, men det er det jo ikke noen vits i. Vi har ikke hatt råd. Vi har ikke gjort det. Det er bedre å heller tenke på de reisene vi har lyst til å ta sammen i fremtiden!

Uten TK kan jeg oppsummere reisingen jeg har gjort på egenhånd som følger: Turer til hjembygda, en helg i Trondheim, en helg i Tromsø, Roskilde og så fikk jeg jo den uventede turen til Svalbard i fjor, da jeg hadde et jobbintervju der oppe. Se Svalbard-innlegget mitt her.

Og i april var jeg utenfor Skandinavia for første gang på 15 år. Da dro jeg, Mamma, Lillesøster og Lillebror til Barcelona på fotballtur!
Du må tro vi var slitne etterpå. En helg der alt skulle sees og oppleves!

Turen var 18-årsgave til broren min.

Jeg kan nesten ikke tro at vi var der! Men jeg har skrevet om det i min nye reisedagbok, så da må det jo være sant ^_^

En mulig fordel med å ha reist så lite, er at det skal så lite til for å begeistre. Jeg kan godt reise til de typiske turistfellene og være klar over at det er akkurat det de er, men samtidig la meg begeistre over alt det jeg ser. Det er jeg sikker på.

Og sånn er det. Nå har jeg skrevet om all reisingen min frem til denne dag. I et blogginnlegg. All den fremtidige reisingen som ligger foran meg trenger jeg en hel bok for å holde orden på.

I sommer går turen hjem nordpå, og etter det en tur til Stockholm. Fem dager ferie sammen med TK. Til neste år klarer vi kanskje å øke det til sju ;-)

Hva er dine ferieplaner?

^_^




Kommentarer