Oscar for beste animasjonsfilm 2014!

Natt til 23. februar vil minst en av de jeg kjenner sitte oppe hele natten og følge med på årets Oscarutdeling. Og nei, det er ikke meg. Jeg er heller en av de som leser overskriftene på mandag, og om jeg ikke får den informasjonen jeg trenger der, kanskje jeg googler det jeg er nysgjerrig på. I år som i fjor er jeg nysgjerrig på hvem som vinner årets Oscar for beste animasjonsfilm. Jeg tror ikke jeg var så nysgjerrig året før der igjen, derfor har jeg lest meg litt opp på prisen, på Wikipedia selvfølgelig, før jeg begynte å skrive dette innlegget.

Her kommer en kort oppsummering av det jeg har lært: 

Prisen ble utdelt første gang i 2002. Til Shrek. Det finnes en regel som sier at det må ha blitt vist minst 8 animasjonsfilmer på kino det året for at prisen skal kunne utdeles. En del liker ikke prisen for de mener at det er vanskeligere for animasjonsfilmer å bli nominert som beste film. Andre synes det er bra. Det er god reklame. Og da prisen ble lansert håpte de i bransjen at det betydde mer prestisje, mer penger og muligheten til å lage fler animasjonsfilmer. Kanskje det gjorde det? Det lages utrolig mange gode animasjonsfilmer for tiden. Det er helt fantastisk! 

Her kommer et bilde av alle vinnerne fra 2001 til 2012 (det vil si de som fikk prisen påfølgende år, mellom 2002 og 2013).

I kronologisk rekkefølge, vinnerne er: Shrek, Chihiro og heksene (Spirited Away), Oppdrag Nemo (Finding Nemo), De utrolige (the Incredibles), Wallace og Gromit og varulvkaninens forbannelse, Happy Feet, Rottatouille, Wall-E, Se opp! (Up), Toy Story 3, Rango og Modig (Brave).

Av disse mener jeg Happy Feet er den dårligste, Up er den mest oppskrytte og Chihiro og heksene er den mest fantastiske, tett fulgt av Modig, Wall-E og Rango, som igjen blir ganske tett fulgt av De utrolige og Wallace og Gromit, som igjen blir tett fulgt av Toy Story 3, Rottatouille, Shrek og Finding Nemo ^_^

Fjorårets vinner syntes jeg var en kjedelig vinner. Ikke fordi filmen var dårlig. Den er kjempebra og jeg liker den kjempegodt. Jeg synes bare at det var kjedelig at Disney vant, for er det ikke alltid Disney som vinner? Svaret er nei. Disney har vunnet bare en gang! Det ble jeg overrasket over. Jeg gikk rundt og trodde Disney vant hele tiden. Pixar derimot. Sju ganger har de vunnet! Så da tilga jeg Disney litt. Det er deres første Oscar i kategorien beste animasjonsfilm. Det var vel på tide. Sånn jeg har forstått det så har en del tidligere Disney-filmer fått spesialpriser, som Snøhvit og de syv dvergene. Og før denne kategorien ble lansert så var det kun Disney som hadde laget en animasjonsfilm som hadde blitt nominert i Beste film-kategorien. Det var Skjønnheten og udyret. Disney har laget utrolig mye bra. Inkludert fjorårets vinner:



Frozen har jo også vært kjempepopulær. Det hadde vel blitt et ramaskrik om den ikke hadde vunnet. Men... Jeg heiet på Ernest og Celestine... 


Den har vunnet mye annet da. Blant annet "Grand Prize Feature" på New York International Childrens's Film Festival. Det høres jo utrolig flott ut ^_^
Har du ikke sett den? Gjør det! Den er veldig estetisk, ser ut som hele filmen er malt med vannfarger, og historien er veldig søt og fin. En film om fordommer og vennskap :-)

De siste årene har konkurransen vært utrolig sterk. Det er den i år også. Noen år har det bare vært nominert tre filmer, andre år har det vært nominert fem. Hvor mange som nomineres er avhengig av hvor mange forslag som kommer inn. Om det er over 16 forslag så blir fem stykker nominert og det er det som har vært normalen de siste årene. Bra for oss publikummere :-D

Så la oss se nærmere på årets fem nominasjoner!

Første film ut er 
Big Hero 6. 

Jeg så den for ikke så lenge siden, på kino. Jeg var litt lunken til å begynne med, men jeg syntes den var kjempebra! Og jeg gråt litt. Og lo.



Den handler om Hiro, et ungt geni som kaster bort evnene sine, men som blir overtalt til å søke om plass på et av landets ledende universitet når det kommer til robotteknologi.


Her møter han roboten Baymax.


Og filmen har selvfølgelig en superskurk!

Det er vanskelig for meg å synse, jeg synes som sagt alle kandidatene er så sterke i år. Dette er forresten også en Disney-film. Siden de vant i fjor heier jeg ikke på dem i år. Men om den vinner, blir jeg ikke overrasket.


How to Train Your Dragon 2
Dragetreneren 2

Denne filmen så jeg i sommer. Jeg synes den første filmen er fantastisk. Den var forresten nominert det året Toy Story 3 vant. Selv om toeren ikke var like bra som den første, så syntes jeg den var ganske så nær.


Karakterene har vokst siden forrige film :-)


Vi møter nye karakterer. Nye skurker.



Nye drager ^_^

Jeg både lo og gråt. Og jeg ble sur fordi jeg måtte gråte. Det er ikke alltid man har lyst til det.

Jeg likte ikke historien like godt som i den første, men den var underholdende og animasjonen var fabelaktig. Studioet bak denne filmen er Dream Works Animation. De har vunnet to ganger tidligere: Shrek og Wallace og Gromit (sammen med Aardman Studio).

Jeg tror egentlig ikke at denne vinner, med mindre dommerne har dårlig samvittighet for at den første filmen ikke vant. 


The Tale of Princess Kaguya
Prinsesse Kaguya

Denne filmen hadde jeg hørt en del om før den kom. På Film fra Sør-festivalen så jeg en Studio Ghibli-dokumentar, der vi fulgte regissørene Miyazaki og Takahata, mennene bak hele studioet, mens de jobbet med de nyeste, og muligens siste, filmene sine. For de som ikke kjenner til dem, kan man si at Studio Ghibli ofte blir kalt Japans Disney, og Miyazaki og Takahata har begge laget mange, flotte animasjonsfilmer. Miyazaki fikk Oscar for Chihiro og heksene og i år er det Takahata som har mulighet (Miyazaki var forresten nominert igjen i fjor, for hans siste film the Wind Rises).


Filmen Prinsesse Kaguya er basert på en legende. En mann finner en liten jente mens han er ute og hogger bambus. Hun forvandler seg til en baby og han og konen hans bestemmer seg for å oppdra henne. Vi får være med på reisen.


Streken og uttrykket i filmen er veldig annerledes. Animasjonen og strekene viser tydelig stemningen i bildet, fra glede (over) til frustrasjon (under).


Denne sekvensen likte jeg kjempegodt. Løpingen...

Jeg og TK var de eneste i salen da vi så denne på Ski kino. Det er andre gangen det skjer for oss, at vi har en hel sal for oss selv. Og filmen var bra. Jeg lærte mye om prinsesser. For eksempel at det var stygt å vise tennene sine, så derfor svertet de dem. Og jeg levde meg sånn inn i filmen... Gleden til denne karakteren var så smittsom! Og så mange ganger jeg fikk lyst til å slå faren i hodet med en stekepanne...

Jeg er veldig glad for at filmen er nominert og det hadde vært moro om den vant. Jeg tror dessverre at den er for "sær" og smal til at den faktisk vinner. Men vi får se. Erfaring viser at det ikke er de smale og mest særegne filmene som vinner, selv om de nomineres stadig vekk. Dessverre.


The Boxtrolls
Bokstrollene

Dette er filmen jeg heier på i år! Historien er kanskje ikke banebrytende, men det gjør ikke noe. Animasjonen er helt utrolig, karakterdesignet er fabelaktig, karakterene er alt fra slemme og ekle til supersøte :-)


Bokstrollene lever under byen, de er ikke velkomne på overflaten. De jages. De på overflaten er mest opptatt av ost. Bokstrollene derimot, liker bokser. Og duppedingser. Og noen av dem elsker musikk.


Bokstrollene er en stop-motion-animert film. Man bruker modeller. Massevis av modeller. Man bygger opp kulisser. En enkel bevegelse kan ta mange timer å få til. De tar et bilde, flytter litt på en arm, setter på et nytt ansikt... Etter litt av rulleteksten på filmen, som var laget veldig fint med morsomme animasjoner, fikk vi se en liten snutt om hvordan filmen ble laget, og som animatørene sa selv, dette var ikke noe de tjente seg rike på. Det var en hobby. Men allerede da hadde nesten alle publikummerne gått, så de fikk det ikke med seg. Det er mange som ikke vet hvor mye jobb som ligger bak, og hvor fantastisk stop-motion-animasjon egentlig er. 

Wallace og Gromit er den eneste stop-motion-filmen som har vunnet Oscar så langt, og det var en film med allerede veletablerte og elskede karakterer. Andre nominasjoner har vært Corpse Bride, The Pirates, Frankenweenie, Coraline og ParaNorman. Det er studioet Laika som står bak de to sistnevnte, og denne, Bokstrollene. Det er tredje gang de blir nominert. Coraline er fantastisk. En av mine favorittfilmer. Den tapte mot Up. Bleh. ParaNorman hadde god konkurranse, og tapte mot Brave. Tre av fem filmer var stop-motion det året, i 2012, likevel var det en dataanimert film som vant. Pixar of course.


Denne skurken sier "Gi meg Oscar, or else". For hver film har Laikas animasjon bare blitt mer og mer gjennomført og mer og mer utrolig. Gi dem en Oscar! De fortjener det!

Og du, se filmen!


Song of the Sea

Denne filmen har jeg ikke sett. Jeg har bare sett bilder. Jeg vet ikke hva den handler om. Men bildene er fine. Studioet som står bak er Cartoon Saloon som også har blitt nominert for the Secret of Kells. Den har jeg sett. Jeg syntes historien var litt langtekkelig, men at animasjonen var nydelig. Veldig estetisk og fin stil. Det ser jeg at denne filmen også har.


Jeg tror kanskje ikke den blir satt opp på norske kinoer. Jeg vet heller ikke om den kommer i norsk utgivelse i det hele tatt. Det er selvfølgelig ingen hindring, når man vet at den eksisterer, og jeg håper å få sett den snart.


Bare se så fin den ser ut!


Og jeg har alltid likt historier om havet :-)

Om den vinner? Aner ikke. The Secret of Kells vant ikke (det var Up). Jeg anser den som en underdog. Alle de andre nominerte filmene har blitt vist på kino også i lille Norge. Jeg tror den blir for liten, for liten og smal denne også.

Hehe, over sa jeg noe lignende som (les det med tilgjort stemme): "Jeg vet ikke hvem som vinner, alle kandidatene er så sterke i år". Men når jeg leser det jeg skriver, så ser jeg jo at jeg tror at det er Big Hero 6 som vinner. De andre filmene er "for smale". Det er bare mainstream-filmer som vinner, filmer som gjør det stort. Filmer som sånn sett egentlig ikke trenger Oscar. Kanskje? Det er så mange gode filmer der ute og jeg er så glad for at det lages mye forskjellig animasjon, at ikke alt er likt, og at mye forskjellig nomineres, selv om det stort sett er amerikanske dataanimerte filmer som vinner. 

Jeg håper jeg blir overrasket!

Det blir spennende med mandag ^_^

I skrivende stund er det lørdagskveld. Jeg skal se en animasjonsfilm jeg ikke har sett før, og som aldri har blitt nominert til noen Oscar. Jeg skal se Teen Titans - Trouble in Tokyo :-D




Teen Titans Go!

Ha en fortsatt fin helg alle sammen ^_^


Kommentarer