Gave-eske til Christine ^_^

Jeg liker å dekorere skoesker. På cirka 10 år har jeg dekorert tilsammen åtte hele esker, og to ufullstendige. Jeg har gitt bort alle sammen, de uferdige også, med lovnad om at de skal bli ferdig en gang... I år. De må bli ferdig i år! I hvert fall Lillebror sin.

Esken jeg dekorerte sist var til Super-Christine. Det var et samarbeidsprosjekt som både jeg og TK tegnet på i desember, og vi rakk å bli ferdig til jul sånn at vi kunne gi den i julegave :-D

Her kommer noen bilder ^_^

Jeg tegner på ark, og limer dem på med dobbeltsidig tape. Dette er fremsiden av esken, med og uten kanten på lokket. Jeg prøver alltid å finne motiver som passer til personen som skal få esken, selv om det ikke alltid er like lett. Christine liker ugler og jeg fant et bilde på Deviant Art av en som har tegnet alle Disney-uglene på en og samme gren. Han/hun kaller seg Clang55 og bildet er å finne på denne nettadressen: http://clang55.deviantart.com/art/The-Many-Owls-of-Disney-Updated-286260715

Det motivet passet perfekt på fremsiden av lokket ^_^

På fremsiden av esken har jeg tegnet Det usynlige barnet (Tove Jansson), Findus fra bøkene om "Gubben og katten", Idefix fra tegneserien Asterix og Obelix, Cheshirekatten fra Alice i Eventyrland og Vifsla og Tufsla, også fra Mummidalen. Mummimotiver er naturlig å ta med for Christine er minst like glad i Mummi som det jeg og TK er. Jeg vet også at Christine liker katter, så det måtte også med. Idefix er med fordi Christine liker hunder, og fordi hun ikke har et forhold til Asterix og Obelix. Noe jeg selvfølgelig synes hun burde ha ;-)


Lokket er eskens største flate og morsom å tegne. Av og til pakker jeg de full av detaljer, andre ganger er de litt mer minimalistiske, som her. Åpen og full av luft. Mummitrollet, Snorkfrøken, Lille My og Snusmumrikken er alle med. I tillegg ser vi Ronja som roper vårskriket sitt sammen med Birk, og jammen har det ikke lurt seg med en liten rumpnisse også! Jeg er ganske sikker på at Lille My ikke eier nok tålmodighet til å høre på så mye "åffer då då" før hun stikker ^_^

Under et fargerikt vårtre sitter Earl og Mooch fra tegneserien "Mutts" (Pels og poter) og leser. Christine liker nemlig å lese. Og hun elsker Ronja Røverdatter. Og Disney-filmen Pocahontas. Så i ære for Pocahontas tok jeg med flyvende løv i mange farger, og kolibrien Flit (som den heter på engelsk, vet ikke hva den heter på norsk).


Det ble mange Mummimotiv ^_^
Vanligvis tegner jeg ikke samme figur mer enn en gang per eske, men denne gangen gjorde jeg et unntak. Dette bildet av Snusmumrikken har jeg fra en ordbok jeg eier. Jeg har ikke lest historien, men mistenker at det kanskje er fra "En farlig midtsommer", uten å kunne garantere det. Jeg ga opp google-søkingen. Dette er forresten første gang jeg har fargelagt med akvarell på en eske.

Lokket på denne siden er det TK som har tegnet. Han har tegnet figurer fra den allerede nevnte Mummi-ordboken; en katt, tre ekorn og et lite knøtt eller nurk :-)


Baksiden av esken ble dekorert med hattifnatter og flere dyr. Coraline (fra filmen basert på en novelle av Neil Gaiman) går tur sammen med katten sin. I bakgrunnen ser vi "dog-kisses" til salgs og den stripete pusen Stinky får en ekte bjørneklem, begge er motiver fra "Mutts". Christine er en klemmer, så en eske uten en god klem på ville vært umulig å gi bort ^_^

Til venstre ser vi Ernest og Celestine. De er franske barnebokfigurer. Når jeg ser bilder fra bøkene får jeg en god følelse inni meg, og jeg føler jeg har sett dem før. Jeg har sikkert kikket i noen av bøkene da jeg var liten. I fjor kom det en animasjonsfilm om dem, og den er så bra og så fin og estetisk. Tror ikke Christine kjenner dem, men kanskje hun blir nysgjerrig og sjekker det ut ;-)


På denne siden av esken har TK stått for alle tegningene! Er de ikke fine?
På lokket ser vi Mikke og Minni, Snoopy med venner og Sir Hiss fra Disney-filmen om Robin Hood. 
På esken ser vi Hufsa som titter opp og en Filifjonk og en Hemul som diskuterer i bakgrunnen. Til venstre en figur fra Jasons bok "Vent litt" og til høyre har vi Samurai Jack fra animasjonsserien med samme navn. Samurai Jack er alltid med på eskene mine. Sånn har det bare blitt, og jeg kan ikke slutte med det nå ^_^

Og det var Christines eske! Full av mummikarakterer og forhåpentligvis også andre ting hun liker.

Det må også nevnes at det gøyeste med en sånn skoeske er å stappe den full av morsomme saker og ting :-D

Jeg har faktisk en eske stående full av saker, men helt uten tegninger. Den skulle jeg gi bort i gave for snart tre år siden. Kanskje det er på tide å få den ferdig og gi den bort snart? Men hvilke figurer skal jeg tegne på den?

Hva ville du ha tegnet?


Kommentarer