Snø i januar ^_^

Veldig mange jeg kjenner liker at det er snø i januar, og de synes jeg er litt rar når jeg sier at det er like fint uten. Null snø betyr null sørpe hvis det skulle bli regn (og det blir det) og null hålke hvis det skulle fryse igjen (for det gjør det). Null snø betyr at det er lett og fint å komme seg steder, det er ikke tungt å gå i det hele tatt. Så deilig!

Men samtidig, uten snø er det mørkt. Hele januar har vært veldig mørk. Det lille som er av lys blir slukt av den svarte asfalten, slukt av den mørke, nakne skogen. Det er jo ikke noe særlig. Og for de som jobber med brøyting er mankoen på snø litt dum. Og for alle skifolk, snøwboardfolk og barna er det kjedelig uten snø.

Så natt til i går skjedde det noe. Da jeg sto opp på lørdagsmorgenen, eller kanskje det var formiddag, så det sånn ut utenfor vinduet:


Jeg gikk ut og fant ut at snøen var kram. Det var masse liv og barnelatter, ski og akebrett der ute. Jeg gikk et ærend. Naboer jeg ikke har sett før måkte og snakket til meg, om snøen, ei venninne sendte meg snap av barn som måkte, det er fint å ha god hjelp, jeg merket at jeg var lettere til sinns, det var så lyst og fint, selv om plogbilen ikke hadde vært ute ennå og det var tyngre å gå. Jeg kan kanskje virke som en grinebiter når jeg sier at vi klarer oss fint uten denne snøen, men det er pessimisten i meg som snakker, hun som allerede ser de våte, gråe, ekle dagene som kommer når det blir mildt igjen. På denne bloggen er det optimisten som hersker, hun som elsker hvite trær, kram snø og snømenn. For det var det første jeg tenkte på da jeg merket at snøen var kram. Jeg vil lage en snømann!

Og ble han ikke fin?



Kulløyne, potetnese og mandeltenner, en skikkelig kjekkas :-D

Senere på dagen fikk jeg lyst til å strikke. Innekos er også noe som hører vinteren til. Til jul fikk jeg garn og strikkebok, nærmere bestemt Arne og Carlos sin julekulestrikkebok, Julekuler, som den heter. En grunnoppskrift, 55 forskjellige mønstre. Så hva velger man? Og på en vinterdag som denne... Snøkrystaller? Ekorn? Eller hva med en snømann til?


Som sagt så gjort! Jeg har strikket en kule fra før. Det jeg har merket meg så langt er at jeg ikke strikker kulene like pent som Arne og Carlos. Det får være en øvingssak. Om jeg strikker mange nok blir jeg sikkert kjempegod på både perfekt øking og felling og ikke minst på å strikke mønstre! Enten strikker jeg for stramt, eller så vet jeg ikke hva jeg gjør. Kanskje jeg kan finne noen fine tips til hvordan man strikker mønstre penest mulig på nett.


Det ser ut som om jeg har brukt svart tråd på bildet, men egentlig er den mørkegrønn, med en isblå glittertråd i tillegg. Jeg ble ferdig med den i dag. Jeg har strikket litt for stramt her og der, men kanskje den ikke blir så dum likevel når jeg får fylt den. Det hadde vært kult å strikket alle 55 mønstrene i løpet av året. Det er mer enn en i uka, så det spørs, men kanskje jeg klarer halvparten? Jeg som har planer om å gi bort så mange hjemmelagde julegaver som mulig i år. En liten samling med strikkete julekuler hadde vel vært en fin ting å få?

Mens jeg har strikket snømenn inne, har kjekkasen min hatt det litt tøft.


Det er ganske mildt ute og hardt å være snømann. Så får vi se da, om det er snø, sørpe eller hålke når jeg skal til toget i morgen tidlig. Det er akkurat det samme. Jeg har sko. Min kjekke snømann fortalte meg i går at i januar 2015 er det ikke plass for pessimister. Jeg velger å tro at januarsnømenn snakker sant. Samme hva som møter meg i morgen tidlig skal jeg være like blid :-)

Jeg krysser fingre for flere hvite dager i januar ^_^



Og flere snømenn :-D


Kommentarer