Året som gikk - 2014

Mine damer og herrer, la meg presentere Stinas 2014, måned for måned ^_^


Jeg er fortsatt student, men jeg vet at det bare er frem til sommeren. Så er jeg ferdig. Utdannet arkivar. Om jeg klarer å skrive en bacheloroppgave da. Og så må jeg finne en jobb. Jeg må ha penger! 2014 er i gang!

Januar
Vi feiret nyttår hos mine svigerforeldre, overnattet, og startet det nye året med en god frokost hjemme hos dem. Bildet øverst ble tatt på gjesterommet etter alt fyrverkeriet og tannpussen :-)

Foruten å komme i gang med skoleoppgaver var januar en måned med fokus på hjemmekos. Jeg la puslespill, strikket, så på tv-serier, leste bøker, sydde, fargela mandalas, tegnet litt og samtidig som jeg strikket eller syslet på med noe annet fulgte jeg med på at TK spilte tv-spill. Jeg ble mer ivrig på at han skulle spille enn han var selv i perioder. Tomb raider var det ene spillet. Og så var det et cowboyspill som heter Red dead redemption. "TK, skal du drepe pumaer nå, for å greie utfordringen må du drepe to stykker med kniv!"

Den første filmen vi så i 2014 var Ernest og Celestine. Den er kjempefin! Og vi sjekket ut serien Boardwalk Empire, som jeg hadde vært nysgjerrig på en stund. Før jul quizzet vi på Henriken, og det fortsatte vi med i januar. Kjolen på bildet var en gave til mitt yngste fadderbarn. Sydd helt selv. Vi rakk ikke treffes før jul, så det ble en forsinket julepresang som ble overlevert i januar. Jeg fikk også truffet en venninne jeg ikke hadde sett på lange tider og det var veldig koselig. Det er så fint når vennskap er sterkere enn tidens tann, når man treffer igjen noen man ikke har sett på lenge og det føles som om det var i går ^_^

Februar
Februar er min bursdagsmåned og derfor liker jeg februar veldig godt. Jeg ble 31 år (bilde 6). Det var gode opplevelser, men også triste. En av mine onkler døde etter en tid med sykdom, så alt for tidlig.

Den 31. januar reiste jeg hjem på ferie. Det var lite snø og jeg og mamma benyttet anledningen til å gå på mange fine turer, korte og lange. Jeg klippet håret. Vi feiret morsdagen hos mormor (bilde 1). Det var godt å være hjemme en tur. Tilbake i Oslo, dro jeg på en kunstutstilling med arkiv som tema (bilde 2), den het "De øverste etasjer". Kunstneren heter Hanne Frey Husø. Det var spennende. Tema for bacheloroppgaven min var arkivformidling, og jeg vurderte å skrive om utstillingen i oppgaven. Jeg ble fylt med iver og arbeidslyst. Ellers gikk jeg og TK på årets første geocachingtur (bilde 3). Den 20. februar sto jeg opp tidlig for å få med meg live-streamingen av Becks nye album, Morning Phase, og jeg tok et morgenstemningsbilde (bilde 4) til albumets event på instagram. Det var en god start på dagen :-) 

Før min bursdag feiret vi niesen til TK, og hun fikk en russisk bok (bilde 5) i bursdagsgave med så mange stilige bilder i! De ga meg lyst til å tegne. Og TK leste for meg i Miss Peregrine's Home for Peculiar Children. Den anbefales.

Min onkel døde i slutten av februar, så jeg reiste hjem for å være med i begravelsen som var den 27. februar. Det var en veldig fin seremoni. Det var fint å være tilstede og få sagt farvel


Mars
I mars strikket jeg endelig ferdig Lillesøsters votter (bilde 1) som hun hadde fått i julepresang. Og 5. mars startet jeg i min første arkivjobb. Det var et engasjement som besto i å ordne og registrere et lite papirarkiv. Ellers forsøkte jeg å skrive på bacheloroppgaven min, men det syntes jeg var tungt. Det ble mye nettspill. Nettspill som kun er gøy når man har masse skolearbeid som må gjøres. Og jeg fulgte med på Piip Show, en live-streaming av et fuglebrett. Det var som å ha fuglebrettet utenfor vinduet. Jeg hadde det på i bakgrunnen, mens jeg skrev, ehm, spilte nettspill, og hver gang jeg hørte krafsing skiftet jeg over til fuglebrettet (bilde 2) for å se hvem som var der. 

Vi mistet et familiemedlem i mars også. Hun hadde blitt en gammel dame og levd et langt liv, men uansett er det alltid trist å miste noen. Jeg hadde ikke mulighet til å dra i begravelsen, men nå i jula var jeg på kirkegården for å hilse på gamle kjære og kjente sammen med mamma og vi tente lys hos blant annet henne, onkel og morfar.

Av fine øyeblikk i mars vil jeg gjerne trekke frem bursdagsgaven jeg fikk fra ei i klassen. Hun hadde sydd en pung til meg, og dattera hennes hadde laget et armbånd. Det var så fint! Og TK leste Stardust til meg, vi så på første sesong av the Legend of Korra, vi geocachet sammen (bilde 3) og så Guys and Dolls på Oslo Nye sammen med folk fra TKs jobb. Den 14. mars var vi på kino og jeg hadde årets beste filmopplevelse. Vi var på Cinemateket og så Donnie Darko, etterfulgt av den fantastiske Jarmusch'-filmen Only lovers left alive. Om det kun var filmen i seg selv, eller om det var fordi Donnie Darko hadde satt stemningen først, det vet jeg ikke, men jeg ble sugd inn og elsket hvert sekund av det.

Dagen etter den gode filmopplevelsen var jeg og to til fra skolen på arkivformidlingskonferanse (bilde 4). Det var kjempeinteressant. Jeg kunne ha skrevet side opp og side ned om det, men det får bli i et annet blogginnlegg, eventuelt i en annen blogg ^_^ 
Også ble jeg med i Arkivråds redaksjonsutvalg!

Det siste bildet viser en oppvaskmaskin. Det er vår første oppvaskmaskin. Etter snart åtte års samboerskap kjøpte vi en oppvaskmaskin. Hvordan har vi klart oss uten? 


April

Bacheloroppgaven hadde innleveringsfrist 15. mai og jeg var kjempestresset hele april. Til og med veilederen begynte å bli bekymret for fremgangen min og ba meg om å levere noe så raskt som mulig. Så jeg skrev. Det gjorde vondt, men jeg skrev. Og min veileder fikk et utkast. Endelig!

Jeg prøvde å gå turer, for å kunne skrive bedre. I Oslo gikk jeg og TK på street-art-safari (bilde 1). Vi var også en tur på kino og så the Lego Movie. Det var en bestemor der som syntes vi var så rare fordi vi kom for å se den uten barn. Vi var ikke det eneste barnløse paret der heller, bare så det er sagt. Jaja ^_^

Jeg begynte å strikke på et skjørt, vi kjøpte oss Wii U, jeg var på hobbykveld med hobbygruppa jeg er medlem i og lagde et bilde i chabby chic, som forresten ikke er min stil, og vi var på spillkveld (bilde 2) og vi testet blant annet spillet "I like" som var overraskende gøy. Vi spiste ute, i april, med t-skjorte. En varm og fin vår :-) Jeg var også på jobb (bilde 3). Og Piip Show-fuglebrettet fikk besøk av ekorn (bilde 5) :-D 

For første gang feiret jeg påske sammen med TK. Vi hadde det kjempekoselig. Utenom når jeg satte meg ned for å "skrive". Påskeaften var pausedag, og vi bare hygget oss. Mamma sendte meg en påskepakke i posten, og jeg deltok på en av Forlaget Oktobers instagram-konkurranser og vant (bilde 6)!!! Boken Stallo ble sendt til meg i posten. Den var signert med en tegning av en rev som forfatteren hadde tegnet :-D


Mai
De to første ukene i mai må ha vært to av mine travleste uker noen sinne. Jeg satt der med en halv bacheloroppgave som jeg hadde to uker på å fullføre, jeg fikk regnbuehinnebetennelse på øyet (bilde 1) og øyedråper som gjorde synet mitt uklart, det var omtrent umulig å lese, skriveren min døde og jeg var på jobbintervju. På Svalbard. Jeg har vært på Svalbard! Det er helt utrolig :-)

Jeg fikk ikke jobben da, en arkivjobb, men ble innstilt som nr. 2, og det er ikke verst det:-)

Samme dag som jeg kom fra Svalbard hentet TK meg på flyet og vi kjørte innom Lillestrøm hvor jeg møtte tante og Lillesøster. Søster var i byen i forbindelse med et kurs, og det var kjempekoselig å treffes :-D

Jeg og TK kunne feire 10-årsjubileum 10. mai, bare at det gjorde vi ikke, for jeg skrev oppgave. Like før slaget 10:00 den 15. mai leverte jeg ett eller annet, helt utmattet og frustrert. I dagboken min skrev jeg: "Var opp hele natten og skreiv og skreiv. Leverte en uferdig bachelor. Det gikk ikke." Jeg fikk A. Tenk så mange sjelelige kvaler man hadde sluppet hvis man ikke var så urimelig selvkritisk!

Ellers feiret vi 17. mai hjemme hos TK sine foreldre (bilde 4), jeg støpte fuglebad sammen med hobbygruppa (bilde 5), var i bursdag hos min svigerinne (bilde 6), hadde flere jobbintervju (æsj), var på Cinemateket og så "Permanent vacation" og på Sentrum Scene og så Bill Bailey :-D


Januar til juni var veldig tunge måneder. Jeg var mye nedstemt. Selve skriveprosessen var det verste. Jeg klarte nesten ikke skrive. Det ville ikke løsne. Jeg skjønte ikke hva jeg skulle skrive, hvordan jeg skulle bygge opp oppgaven, ingenting. Jeg kunne være kjempeinspirert en dag og helt fortapt den neste. Derfor er det ekstra godt å se tilbake og finne de gode stundene. Innimellom alt det jeg husker var fælt, finnes det gode opplevelser og øyeblikk det er verdt å ta vare på. Og jeg klarte det!

Til tross for alle nettspill og minesveiper: jeg leverte en god oppgave! :-D

Farvel våkenetter og skriveangst, håper vi aldri treffes igjen ^_^

Juni
I juni leverte jeg mappeoppgaven min. Jeg hadde et emne til, ved siden av bacheloroppgaven, og 2. juni var jeg ferdig med det også. Ferdig med å være student!

4. juni reiste jeg til Mo i Rana på overraskelsesbesøk til Lillesøster. Hun hadde konsert med koret sitt (bilde 1), og skulle for første gang ha en solofremføring. Hun er så flink, og jeg ble så stolt :-D
Ellers ble det en del geocaching, både hjemme og på Mo. Bilde med det røde røret var en geocache kamuflert som rusk. Man så bare bruskorken på bakken. At mamma pirket borti den i det hele tatt... Hun fant i hvert fall cachen som mange før oss hadde gitt opp å finne! Også grillet vi :-)

Jeg og TK var en tur i Son og tok bilder. Jeg har lyst til å lage postkort, så jeg trengte litt fotomateriale å se etter. Jeg malte et av bildene jeg tok med akvarell (bildene nederst til høyre).

Gjennom en i klassen fikk jeg jobbintervju i Ruter, og jeg ble hyret inn til å gjennomføre et digitaliseringsprosjekt, det vil si at jeg skulle gjøre et papirarkiv tilgjengelig elektronisk, og jeg skulle fungere som ferievikar. Jeg følte at nå hadde jeg endelig fått foten innenfor :-D


Juli
I juli jobbet jeg (bilde 5), jeg forsøkte å leve sunnere, jeg var på kino (Dragetreneren 2), leste bøker (Fvonk, Erlend Loe), jeg var på sydag hos Charlotte, var på svenskehandel og jeg satt ute og skrev brev i det fine, varme sommerværet (bilde 6). Lyse dager og lyse netter er noe av det beste som finnes!

Jeg hadde en uke sommerferie og da var jeg hjemme i Velfjord. Havet var grønt av alger (bilde 1) og det synes jeg er så fint å se på, vi gikk mange fine turer og så mange frosker (bilde 2). Vi var også en tur i Brønnøysund og geocachet der, og mens mamma hadde noen ærend satt jeg ute og leste på Schrøders plass (bilde 7). 

For første gang siden jeg flyttet til Oslo, altså første gang på minst 11 år, bestemte pappa seg for å komme på besøk. Nå bor jeg jo ikke i byen lenger, pluss at han hadde lovet å besøke mine svigerforeldre og Lillebror skulle uansett til Oslo for å være med på Norway Cup. Pappa kjørte og på vei sørover overnattet vi på Røros hvor jeg og mamma geocachet mer (bilde 4). Det er så fint der! Jeg jobbet en del mens de var på besøk, men vi fikk med oss en del kamper alle sammen og jeg tror alle hadde det fint :-)


August
August var en forlengelse av juni, glade sommerdager, lyse netter. Jeg tjente penger, handlet sysaker, ordnet meg medlemsskap på Stamina, spiste middag med quizlaget for premien vi vant før sommeren  (sammenlagtseier, premien var 2000 kroner på valgfri restaurant) og vi var en tur i Sverige. Jeg ble ferdig med en kjole jeg hadde strikket. Det eneste som gjensto var å sy inn tråder og knapper, men det kan ta lang nok tid det ^_^

Jeg hadde flere jobbintervju, og jeg ble tilbudt jobb hos Norsk Arbeidsmandsforbund. Et årsvikariat. Jeg takket ja :-D

Og jeg var på besøk hos ei venninne jeg aldri har vært hjemme hos før. Det var veldig hyggelig :-) Hun hadde laget en sjiraff. Hun som jeg egentlig ikke trodde var så opptatt av håndarbeid. Helt til hun fant hekling ^_^
Så bra :-D

September
I september skjønte jeg at jeg hadde vært midlertidig gal. Jeg hadde takket ja til masterstudiene jeg kom inn på i juli, i frykt for at jeg skulle angre på det hvis jeg sa nei. I september trakk jeg meg. Det ville bare ha blitt så alt for mye, selv om det var på deltid.

Jeg hadde fine dager sammen med venner, jeg og TK så Woyzeck på Det Norske Teateret (stykke med musikk av Tom Waits), jeg broderte, var på Hobbykveld og lærte om decoupage (bilde 5), var på Ikea og kjøpte arkivskuffer, planla TK sin bursdag og var en tur hjemme i Velfjord (bilde 2). Det var en helgetur. Jeg benyttet sjansen mens jeg fortsatt kunne reise med studentbillett på flyet. Det var en fin høsttur med fine høstfarger :-)

Til TK sin bursdag hadde jeg både kjøpt og laget mye fint (bilde 1), blant annet heklet jeg min første amigurumi (bilde 3), en skilpadde :-D På selve dagen koste vi oss med film og god mat, og vi spilte Ticket to Ride :-D

På forhånd hadde jeg også vært ute og limt små bilder her og der i Vestby, min første street-art, det er vel lov å kalle det det? ^_^


Oktober
1. oktober startet jeg i ny jobb (bilde 1)! Det var rart å forlate Ruter akkurat i det jeg følte at jeg begynte å få taket på ting, men Norsk Arbeidsmandsforbund tok meg godt i mot :-)

Ellers kunne oktober by på flere fine høstdager, med blant annet tur rundt Sognsvann (bilde 2), innedager med decoupage (bilde 3), ny sydag med Charlotte, bursdagsfeiring, spillkveld hos Bodil, geocaching sammen med Asi og hennes barn (bilde 4), Studio Ghibli-dokumentar på Film fra Sør og besøk av frosker! I fjor rundt samme tid hadde vi besøk av en frosk inne, en frosk sittende på soveromsvinduet ute og en annen stakkars frosk som hadde dødd utenfor vinduet. I år fant vi en død frosk inne, som hadde vært inne en stund for det tok meg en stund før jeg skjønte hva det var, den inntørka rare saken som lå bak en veske på kontoret, og det var to frosker som hoppet inn på gangen samtidig som vi gikk inn. Den ene hjalp vi ut (bilde 6), den andre så vi ikke så den klemte vi fast i døra. Jeg merket noe rart og så at det var en frosk som satt fast. Vi skyndte oss og åpnet døra og den hoppet ut, men jeg aner ikke om den overlevde. Kan hende den bare kunne hoppe i frykt og adrenalinrus, eller kanskje den klarte seg fint, at den var så liten og fleksibel at den overlevde å få bena fanget i døråpningen?

Av de store invisteringene i oktober må jeg nevne at jeg kjøpte meg nye briller :-D
Og vi bestilte en stol til kontoret vårt :-)

November
I november fikk vi stolen vi hadde kjøpt og vi ryddet og ommøblerte kontoret vårt. Endelig ble også roterommet et rom for å kose seg i (bilde 1). Jeg pyntet litt på kontoret mitt på jobb også (bilde 2) :-)

November ble også litt rar, for for første gang i mitt liv ble jeg tatt ut i streik, som medlem i forbundet Handel og Kontor. En historisk streik. En streik innad i LO. Samtidig fikk jeg besøk av mamma og MB, en venninne av mamma. De skulle ikke være her så lenge, men jeg ville at vi skulle gjøre mest mulig, og det gjorde vi. Vi var og så Håkon Gullvågs nyeste utstilling (bilde øverst til høyre), vi var på spøkelsesvandring på Akershus festning, vi besøkte Vigelandsparken og jeg viste frem street-arten rundt Strykejernet kunstskole, den første skolen jeg gikk på i Oslo, bare for å nevne noe. Det var veldig koselig med besøk :-)

Det ble streikekonsert med Gatas Parlament, og de var flinke til å få opp stemningen :-) Vi streiket i over to uker. Noe av grunnlaget for streiken var at vi ville ha et bedre og bredere innsyn i relevant lønnsstatistikk for å få et bedre grunnlag for senere lønnsforhandlinger. En viktig sak som gikk gjennom til slutt og vi kunne forlate kulden, heldigvis hadde det ikke vært så kaldt, og oppsøke våre kontorer igjen ^_^

Mot slutten av måneden begynte julestemningen å nærme seg i form av pepperkakebaking og mandel i grøten ^_^

Desember

Så kom desember, med julegavelaging og julegaveshopping og pynting og blogging. Og konsert. Diverse artister fremførte Tom Waits-låter på John Dee og det var kjempebra! Jeg hadde en uke kjempefin juleferie hjemme i Velfjord, så jobbet jeg litt i romjulen, ble bittelitt syk og kjempefort frisk igjen. Så kom det nye året og banket på døren.

Det var moro å lage pepperkakehus (bilde 1) og jeg ble endelig ferdig med dominoskjørtet jeg startet på før sommeren (bilde 2). Ble det ikke fint? Jeg er veldig fornøyd. Jeg sendte julekort, og vi hadde snø både i Vestby og i Velfjord. Vi hadde pakkekalender :-D

Også dekorerte jeg en skoeske igjen. Det var lenge siden sist. TK hjalp meg masse og tegnet og fargela mye han også. Den ble gitt som felles julegave til Christine. Det var egentlig planen å gi den i 25 årsdag, men det året gikk så det ble julegave i 2014 i stedet :-)

Jeg fikk masse fint til jul i år også. Folk er så omtenksomme og snille! Mor ga bort hjemmestrikkete sokker. Jeg håper å gi bort masse hjemmelagde gaver i 2015 :-)

Takk til 2014 og alt som var i det av folk, hendelser og opplevelser.

^_^

Kommentarer

  1. Så mye spennende du har gjort i år Stina, og så flink du var som fikk A på oppgaven, spesielt når du selv følte at du hadde levert en uferdig oppgave! Måtte le når du sa du hadde vært midlertidig gal ift master :) Synes også både den vesle skilpadden og det rutete skjørtet var kjempefine :) Når jeg så bilde fra spill og grill i april skjønte jeg ikke først at det var her, jeg tenkte Jøss, sånn blå bolle med blomster på har jeg også, ganske fin egentlig!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar