1. søndag i advent 2022

 Det er 1. søndag i advent 2022 og om bare noen dager er det 1. desember. Mange har sikkert vært på julegrantenning i dag. Det var julegrantenning her i Vestby også. Jeg var ikke der, men gleder meg til å se treet i morgen. Sånn så det ut på fredag:

Det har vært en ganske grå og våt november, men med et par dager med snø. Snøen forsvant like fort som den kom, men det var koselig å se på snøfnuggene som danset rundt.

Jeg har ryddet litt i dag og kanskje rotet enda mer. Jeg takket nei til gåtur og holdt meg inne hele dagen for å rydde og pynte. Når jeg går og legger meg om ikke så lenge, så ser det fortsatt sånn ut:

Det er bra, for da har jeg fortsatt litt å holde på med i morgen, og dagen etter det.

Jeg tror det blir bra til slutt. 

For eksempel så tror jeg det blir veldig fint at juletreet står her i år:

Dette er delen av stuen vi kaller biblioteket.

Oppholdsrommet er delt inn i fire soner, biblioteket, kjøkkenet, spisestuen og stuen. Stuen og biblioteket ryddet jeg i dag, så da er det bare kjøkkenet og spisestuen som står igjen. Og gangen. Og badet. Og soverommet.

Jo, det blir fint. 

På stuen har jeg fått opp julestjerne og adventsstake og jeg hadde en fin liten adventsstund alene litt tidligere i kveld. Jeg tente lys og jeg satt og strikket på en julegave.


Det hadde vært enda finere om Tore Kristian var med, men han fikk et migreneanfall på ettermiddagen og måtte trekke seg tilbake til soverommet. Det kommer flere søndager, så vi får satse på at formen er fin neste gang. I følge Inger Hagerup så tenner vi første lys for glede, men kanskje jeg skal bytte litt om på versene og la lyset symbolisere håp denne gangen, og glede neste gang. Håp om god helse og gode dager.


Adventstida er en fin tid. Jeg liker å se alle lysene i vinduene til folk. Jeg så flere adventsstaker allerede forrige helg. Jeg håper at også våre lys pynter litt opp. Men jeg slår av når jeg legger meg, så de kommer ikke til å lyse hele tiden.

Fra den 1. desember blir det som vanlig juleblogg hver dag frem til julaften. I år har jeg jukset litt og skrevet det meste på forhånd. Planen var å lage to blogginnlegg hver måned. Det ble ikke helt som tenkt, men det gjør ikke noe. Blogg blir det uansett. Jeg har ikke et spesielt tema i år, men det blir en del bilder av broderi. Kanskje det dukker opp en og annen fugl? Og det blir ikke filmanmeldelser direkte, men jeg har sett mange julefilmer og det blogger jeg selvsagt litt om. Det har ikke vært så mange sprell, men det har vært koselig og jeg håper at årets bloggkalender blir nettopp det: Koselig.

Jeg aner ikke lenger hva det var jeg skrev om i januar, så jeg kjenner at jeg gleder meg litt til å lese min egen blogg. Det blir som en liten tidsreise gjennom året som har gått, men med fokus på jul.

Til slutt et lite bilde av meg på Karl Johan, tatt av søsteren min forrige fredag. Hva vi gjorde da kan du lese om den 20. desember.


Jeg håper at du har hatt en fin 1. søndag i advent. Verden er som vanlig ikke så lett, men jeg tror det blir en fin desember. Det er sjelden noe er bare bra og bare vondt, det er som regel litt av begge deler. Om noe er vanskelig, så finnes det som regel noen fine øyeblikk likevel som vi kan holde fast i. Det har alltid vært poenget med denne bloggen, det å holde fast i de gode øyeblikkene. Nå er saftglasset tomt og jeg må gå å legge meg. Vi ses kanskje igjen på torsdag?

Jeg ønsker alle en fin førjulstid med mange fine stunder og gleder!

Kommentarer