Snart er det jul! ^_^

(For English, look at the bottom of the post.)

Det knirker og knaker litt, flimrer og blinker. Ikke i peisen, men på bloggen. Etter en lang sommerdvale har bloggen begynt å våkne til liv igjen. Det nærmer seg jul! For sjette år på rad er det klart for juleblogg her på siden min. Jeg er veldig spent!
 Jeg har hørt et stygt rykte om at det skal regne i morgen, men den tid den sorg. I dag glitret og glimret det i frosten. Det var så fint! Det lignet på vinter.
 Jeg har på meg snøkrystallsmykket mitt hver eneste dag. Mildværet og regnet skal bare komme. Jeg har alltid litt snø og vinter rundt halsen. Og hvem har egentlig bestemt at julestemningen skal være så sterkt knyttet til snøen? Jeg tror vi får en kjempefin jul, jeg, med eller uten snø.

 Og jeg gleder meg sånn! Jeg gleder meg til å se på den svenske julekalenderen "Storm på Lugna gatan" og til å høre "Tonje i Glimmerdalen" på svensk radio. Og i helgen skal jeg pynte og gjøre det fint. Og jeg skal skrive et lite brev til min julevenn.
Har dere fått med dere Postens julevennkampanje? Jeg hørte om den i fjor, men vi var allerede langt ute i desember så jeg ble ikke med. I år er jeg med, og har fått adressen til en dame i nærheten av Gjøvik. Jeg er en hemmelig julevenn ^_^
Og jeg har frimerkene klare ^_^

Jeg er også en juksemaker! For første gang har jeg, som Ingrid Espelid Hovig, "juksa litt" og tilberedt, nei, det ble feil. Jeg har forberedt bloggen og gjort klar innleggene på forhånd! Dere som har fulgt bloggen min, vet at jeg vanligvis skriver samme dag som jeg publiserer, og at jeg prøver å ha en slags rød tråd, et tema for året. Det har jeg gjort i år også. Ideen fikk jeg i desember i fjor. Jeg begynte å lure på hva nissen gjør når det ikke er jul. Og hva gjør jeg når det ikke er jul? Hvis jeg hadde vært julenissen, hva ville jeg ha gjort? Skal jeg feire jul i et helt år? Ja. Hvorfor ikke?
Så jeg kjøpte meg et juletre laget av pinner og bestemte meg for å lage julepynt og feire jul. Jeg har kalt årets tema "Et år med Julestina" og jeg har hatt det veldig gøy. Som regel er jeg bare Stina, men i år har en annen del av meg fått lov til å komme frem og leke. Hver eneste dag frem til julaften, tilbyr bloggen en liten tidsreise bakover i tid. Der treffer vi Julestina og følger dagen hennes, fra morgen til kveld. Det blir hyggelig for meg også å møte henne, og se hva hun gjør og finner på i løpet av en dag.

Jeg tror dette blir bra. Og jeg håper du har lyst til å være med! Tidsmaskinen min er helt trygg, jeg lover, og den passer perfekt til en kopp kaffe på morgenkvisten, til en appelsin på ettermiddagen eller når det passer aller best for deg! Det er du som bestemmer ^_^
I år tror jeg kanskje at jeg skal kjøpe en appelsin og en pakke med nellikspiker. Det har jeg aldri gjort før!

Hva har du lyst til å gjøre i år?

Tidsmaskin sier du? Ja, men så flott! Den finner du der du er på lørdag. Jeg håper vi treffes igjen da ^_^




* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *



Hi! I decided to write an English introduction to my page, in case any of my pen pals or fellow Christmas lovers would drop by ^_^
For those of you who might not know me, my name is Stina, I’m 35 years old, and I live with my husband TK. I have a sister and a brother. I love my friends, my family and animals. And of course I love Christmas! I like to draw and to make things, I love to watch movies and read. I live outside of Oslo in Norway, but I often visit my parents and my childhood home.
As you can see, I don’t blog every day. This is the second time I blog this year! But every December I write a Christmas blog for my friends, family and others that might be interested. This is the 7th time I do it, and it’s the 6th time in a row. It has become a dear tradition to me, that brings me a lot of joy and Christmas spirit. Because Christmas is a holiday where tradition and nostalgia has such a strong part to play, I try to have a different «topic» every year, in hope I don’t repeat myself too much. Last year I shared a daily update on what I was doing combined with drawings and facts about different types of animal that we in Norway don’t associate with Christmas. The year before that I drew Christmas cards with myself as the main character, put into different movies and songs for the reader to guess. Another year I only posted drawings by artists I like. This time I have, for the first time, prepared the blog in advance! I have called myself Christmas-Stina, and I have celebrated Christmas for a whole year. Not every day, but every once in a while. So during the first 24 days of December, you can read about Christmas-Stina’s daily adventures and see how she tries to keep the Christmas spirit for a whole year. There’s also a homemade Christmas ornament included every day, but not any instructions for how to make it. Perhaps that’s a good topic for another year. It’s nothing deep, only a simple «look at what I did today»-type of blog, which has it’s charm too. There’s so many good blogs out there about interior, food, gifts. This is something else. I’ve only written in Norwegian, and even if I do have a google translate button on the side, please remember that the translations can come out completely wrong. But at the same time it can give you an idea of what I’m talking about. Don’t hesitate to write me if  there’s something you’d like to know more about.  I always share a lot of pictures too ^_^
I really look forward to the weekend. I will finally start decorating! And the Christmas calendar on TV will start. I’ve seen the Norwegian calendar before, so this year I will only watch the Swedish one ^_^
I wish you a Merry Christmas and a Happy holiday ^^
Love, Stina

Kommentarer