Glede!

Hvordan er det ordtaket... Noe med kjerringa. Skal vi se. Jo. Der kom den.

Det kom som julekvelden på kjerringa

Kjerringa er vel meg det da. Julekvelden er 1. søndag i advent. Jeg vet godt at jula kommer, jeg har tenkt på jul i mange måneder allerede (må jo ha ideer til julebloggkalenderen), og likevel kan jeg ikke fatte og forstå at det allerede er 1. søndag i advent.

Det skjer hver eneste gang! Denne illustrasjonen kommer aldri til å bli gammel ^_^
 
Dette blir mitt femte år med julebloggkalender, og fjerde år på rad. Jeg desemberblogget i 2011, 2013, 2014 og 2015. Jeg har vært inne og lest litt på de gamle innleggene for å finne inspirasjon. Pluss at jeg prøver å unngå å gjenta meg selv. Jeg tror det går bra. Jula er både den samme og litt forskjellig hvert år. I 2011 fokuserte jeg spesielt på årets jobbkalender som jeg og Christine hadde i barnehagen. I 2013 delte jeg illustrasjoner av kunstnere jeg er glad i. I 2014 var temaet julestemning og jeg skrev om en bestemt juleting hver dag, for eksempel adventskalender, julefilm og julemusikk. I fjor planla jeg ikke så mye på forhånd, men prøvde å konsentrere meg om hverdagen og om å gjøre den til en fest. I år tenkte jeg å lage en ting til hver dag i desember og installere dette ute. En street-art-kalender. Jeg lagde lister og drømte. Fant inspirasjon overalt.

 Så gikk tiden fra meg og jeg bestemte meg for å heller tegne en tegning til hver dag i desember. Den ideen liker jeg fortsatt. Eneste problemet er at jeg har kladdet bare 9 stykker og ikke tegnet en eneste en. Det er bare å vente i spenning til torsdagen kommer. Ikke en gang JEG vet hva det skal blogges om.

Hvordan er det forresten med årets julestemning? Er den på plass?
Jeg har litt problemer med å finne min. Det kan være mangelen på snø. Eller stress. Stress er bare tull. Døgnet har ikke flere sekunder enn det det har. Noe kommer jeg til å rekke, alt det andre får jeg rekke en annen dag. Når den tanken setter seg da tror jeg det blir plass for julestemning og glede ^_^

Det er nemlig ikke slik at julestemninga ikke har prøvd å komme inn. De to siste helgene har jeg vært med Vestby husflidslag og hjulpet til på julemesse. I går og i dag har vi vært på Son kystkultursenter og solgt håndarbeid og sveler. Selve messa hadde vi inne i et koselig gammelt hus som heter Jostushuset.
 Vi hadde mye strikk, noe sydd og håndlagde kort. Ute stekte vi sveler og solgte kaffe og kakao.
 I år ville jeg være med og prøve å selge noe, så jeg bestemte meg for å sy små "handlenett". Jeg synes selv det er deilig å finne en liten veske innimellom, spesielt på småturer på butikk eller andre steder der man ikke trenger å ta med mer enn et par småtterier. Det er også plass til et lite håndarbeidsprosjekt oppi.
 Frem til i dag har jeg bare solgt til slekt og kolleger. I dag solgte jeg min første veske til en fremmed! Tjoho ^_^

To av veskene jeg lagde fikk motiv fra tegninger jeg har laget til bloggen. Julebilder begge to ^_^
 Vi var veldig heldig med været. Jeg må bare dele et bilde fra himmelen i går. Sånn så den ut da vi gikk fra messa:
Det var så pent!

I dag var det veldig surt, men pent. Det var julegateåpning og masse som foregikk. Lederen på Son kystkultursenter holdt en liten adventstale og akkurat da kjente jeg faktisk litt stemning. Han sa det så fint. Jeg husker dessverre ikke hva han sa, men essensen er at vi må gjøre hva vi kan for å ta vare på hverandre. Korpset spilte julemusikk.
Det har vært hyggelig med messe, men slitsomt også. Jeg har vært med fra begynnelse til slutt både lørdag og søndag to helger på rad. Og i morgen er det jobb igjen. Og så er det julaften. Neida. Så ille er det ikke. Jeg må bare se på de neste ukene som en ypperlig mulighet til å øve meg på å prioritere, for øvelse gjør mester ^_^

I flere dager har det florert bilder av ferdigpyntede hjem på facebook og instagram. Noen har fått det til. De rakk å pynte ferdig. Så bra! Hjemme hos oss er en annen sak. I år kan jeg ikke skylde på at vi er nyinnflytta. Det ser ikke ut! Det er rot overalt! Jeg har jo bare sydd og vært på messe. Og rotet. Når jeg fikk tid til det må julenissen vite. TK hjalp meg i morges med å få ordnet det viktigste: Adventstjerne, adventsstake og en ryddig stue. TK snufset og hostet litt, men fikk jobben gjort.

 Når jeg sier "ryddet stua", så mener jeg det. Det vi kaller stua, eller stuekroken, er cirka 1/4 av oppholdsrommet. Men at 1/4 del av rommet er ryddig, er ikke verst bare det. Da er det bare 3/4 igjen. Og det er tre dager til 1. desember.

Jeg tok selvfølgelig et før- og etter-bilde:
Vi kjøpte lys til adventsstaken i går. Vi tente et lys for glede og gleden den er rosa.
Det er godt å blogge igjen. Jeg kjenner roen kommer snikende og at stresset viker. Det er alltid litt travelt i adventstida. Sånn er det. Jula kommer og den blir som den blir. Om man glemmer å sette pris på de små tingene underveis så går man glipp av både julestemning og juleglede. Det skal ikke jeg. Jeg skal være Pippi Langstrømpe. Hun klarer alt. Det skåler jeg kakao på!

I dagene som kommer skal jeg ordne julekalender til TK, sy noen julegaver og rydde litt mer i hjemmet. Og jeg skal gjøre det med glede.

Jeg gleder meg til å blogge og er spent på hvordan kalenderen blir i år. Frem til vi møtes igjen på torsdag håper jeg at alle har det bra. Spill en julesang. Spis en pepperkake. Ta på en rød genser. Pakk inn en julegave. Gi noen en klem. Lag noe. Drikk kakao. Tenn et lys. For eksempel. Desember er like rundt hjørnet, hurra ^_^


Kommentarer