Det er mai, det er MerMay!

Du skjønne milde mai, velkommen velkommen! 

Det er meldt mildere vær og sol de nærmeste dagene her på Østlandet. Kanskje så pass at man blir helt ferdigtint og glad og sprudlende og levende helt inntil margen? Det er jo det man må satse på!

Siden forrige blogginnlegg, datert i begynnelsen av januar, har jeg blogget mange ganger inni meg. I kveld slipper jeg det ut! Men hva er det for noe? Skvulpende hav, lukt av tang og tare, fiskefinner?

Det hele startet den siste dagen i april. Lørdag den 30. Jeg var på besøk hos Asi. Som hennes forlover var jeg der for å arrangere utdrikningslag, men det er en helt annen historie. Før den startet hadde jeg tid til å leke litt med Asis to nydelige barn. Minstegullet, mitt fadderbarn, viste meg en bok som vi bare MÅTTE lese. En bok om havfruer. Vi så på alle bildene. Teksten var det ikke så nøye med. Den ene havfruen finere enn den andre.

Som du ser på bildet var det noen monsterfisk der også.


Eller, jeg fikk klar beskjed om at det IKKE var monsterfisk. Det var monster. Jeg kranglet ikke på det.

Det var veldig koselig. Et varmt og hyggelig minne. En havfruebok i april.

Så kom mai. Mandag 2. mai dro jeg på jobb og der kunne jeg skifte måned i min nydelige, fantastiske kalender. Nå skal jeg vise hva jeg fant et bilde av der!

Enda en vakker havfrue! Ikke bare er det et nydelig bilde, men det ble liksom ekstra koselig etter at vi leste havfruebok på lørdagen.

Men mitt møte med havfruer stoppet ikke der.

Jeg elsker bildedelingsappen Instagram. Jeg bruker kanskje litt for mye tid der. Jeg liker å se på utforsksiden. Der er det mye forskjellig. Bildene som kommer opp der er ofte bilder som folk man følger har likt. Jeg følger en del tegnere og deres fine streker, så naturlig nok får jeg se mange fine bilder av tegninger. Sånn var det også på mandagskvelden. Jeg satt der og skrollet og jeg kunne ikke la være å merke at det var utrolig mange havfruer der. Hvordan kunne instagram vite at jeg hadde en havfruedag? Var det tilfeldig?

Dette måtte jeg selvfølgelig finne ut av. Jeg googlet. Også la jeg merke til at noen brukte merkeknaggen #mermay. En pussig skrivefeil tenkte jeg først. Og så fant jeg det ut.

Det er MerMay!

 
Noen hadde startet en tegneutfordring. Tegn en havfrue hver dag i mai og del på Instagram. MerMay spiller på ordene "mermaid" (havfrue) og "may" (mai måned).

Jeg elsker sånne utfordringer! Jeg deltar sjelden, men elsker slike konsepter åkke som ^_^

Her er noen favoritter fra instagram så langt, fire dager ut i utfordringen:
Tegnerne er (fra øverst i venstre hjørne): @saltwater__veins, @burnmehappy, @theanimatedlife og @wingedwarrior

Tegnerne er (fra øverst i venstre hjørne): @lilysn7, @ritbordet, @nadiacardoso og @van____van
Det er så mange fine streker og så mange fine havfruer der ute! Men det er nok spesielt en havfrue som er mer kjent enn de andre.

Da jeg og Lillesøster var små så hadde vi hverken Netflix, muligheter for å laste ned fra nettet eller råd til å kjøpe oss alle filmene vi ville se. Vi leide en del filmer, men disse fikk vi jo bare sett av og til. Og så hendte det at vi fikk en kjøpesvideo. Vi hadde to vhs'er med Emil i Lønneberget. Og en av filmene vi hadde var en Disneyfilm. Den eneste Disneyfilmen vi hadde før Lillebror kom til og filmer hadde blitt billigere. Det var "Den lille havfruen". 

Jeg og Lillesøster kan fremdeles sitere deler av filmen. Jeg husker første gangen vi så den, da jeg i tre sekunder trodde den var i sorthvitt og jeg ble så skuffet, helt til jeg så at måkene hadde gule nebb og det bare var havet som var så grått. De norske stemmene er også veldig bra. Anne Grete Preus gir en helt fantastisk stemme til Ursula.

Jeg og Lillesøster elsket havfruer. Vi brukte å leke at vi var havfruer da Pappa tok oss med på svømming. Vakre havfruer med nydelig hår som bølget og fløt i vannet.

Og vi tegnet havfruer.

Jeg prøvde å få Mamma til å finne en av de gamle havfruetegningene mine. De er nok der et sted, men de ble ikke funnet denne gangen. Det Mamma fant var en av Lillesøsters gamle tegninger. Jeg spurte henne om lov til å dele den her på bloggen også spurte jeg samtidig om hun kunne bruke litt tid på å tegne en ny en til meg. La meg sitere henne: "Havfrue e kji akkurat nåkkå e ha tegna.. tja, sia e va 7 - 8 kanskje". Men hun er tøff og tok utfordringen på strak arm! Her er resultatet:
Lillesøster er kjempeflink!

Jeg tegnet en jeg også. I går. På arket som lå nærmest. Jeg får så lyst til å tegne når jeg ser alt det andre får til med blyant og papir, penn og data.


Og med det hadde jeg tenkt å runde av ved ønske alle en fortreffelig MerMay. Men... Det har seg slik at det er 4. mai i dag, "May the fourth" på engelsk, en dag som er knyttet til nok et ordspill. I de senere år har fjerde mai vært Star Wars-dag. I stedet for "May the force be with you" sier man "May the fourth be with you". Så i anledning Star Wars-dagen skal jeg runde av med enda en liten samling havfruebilder, hentet fra dagens instagrambilder.

Tegnet av (fra øverst i venstre hjørne): @asiadraws, @aleighwatford, @milienugget, @tombancroft1, @thedougjones og @disney_princess_wannabe

May the fourth be with you og ha en superfantastisknydelig MerMay videre ^_^


Vi blogges snart igjen ^_^



Kommentarer