Året som gikk - 2015

Same procedure as last year!
Det er på tide med en oppsummering av året som har gått.

 
 ***************************************************
 
Hvordan har året vært for deg?

Jeg har fått meg fast jobb og jeg og TK har kjøpt oss leilighet. Det er de to store tingene i 2015. Jeg har også vært mye nedstemt. Det resulterte til og med i et blogginnlegg om nedstemthet. At jeg skrev det er så sin sak, men jeg delte det også. Jeg er ikke så glad i forandringer og jeg trengte tid for å tilpasse meg til ny jobb og nye rutiner. Boligkjøpet ga meg panikk og sendte bekymringsbarometeret mitt høyt til værs: Hva er det vi har gjort nå!? Men jevnt spredt utover denne gråblå tåka har jeg hatt det fint. Jeg har kost meg.

Jeg følger snoopygrams på Instagram, en av mange profiler som deler bilder fra Schulz sin serie Knøttene, og her om dagen spurte de så fint: "How was 2015 for you?"
Jeg oppdager hvert eneste år når jeg setter meg ned og tenker på det, at jeg har vært med på veldig mye hyggelig.  Og det er det fine man bør gjøre sitt beste for å huske.
 
Da er det igjen klart for min årsoppsummering, den fjerde i rekken. Alt jeg kunne ha blogget om i året som gikk, samlet i et innlegg. Vi starter selvfølgelig med januar.
 
Januar
 Året startet med Hobbiten - Femhærsslaget på kino, den første av flere kinodager i januar, og dagen etter var det spillkveld med TKs popquizlag i Son. Jeg var positiv, optimistisk, trente mye, leste mye og på jobb hadde jeg begynt å få teken på det og trivdes mer og mer. Før jul søkte jeg på fast jobb i Vestby kommune og i begynnelsen av januar var jeg på jobbintervju. TK spilte tv-spill som "The Cave" og "A Wolf Among Us". Jeg leste blant annet Siri Pettersens Råta og jeg broderte på juleduken min (skal prøve å få den ferdig til neste jul). Quizzen på Henriken startet opp igjen. Jeg satt barnevakt! Det var år siden sist, men veldig koselig. Jeg fikk blant annet servert en deilig kopp med knuste kjeks. Jeg og Asi var på "Uprøvd", et konsept Nationaltheateret har oppe på Torshovteateret. Skuespillerne tester ut manus og fremfører teater med manus i hånd og det de har ordnet av rekvisita på forhånd (for eksempel en haug med badeander på gulvet, se bilde). Har aldri vært på det før, men det var gøy. De fremførte Pipsi Lottas "Sångar vid randen av et grått hav". De kalte det et finsk fjernsynsteater, og det måtte jeg jo bare se!

Trodde ikke jeg ville få den, men så fikk jeg tilbud om jobb i Vestby kommune!
Og jeg ble Vestby husflidslags nye studieleder.

Februar
I februar var jeg på Torshovteateret nok en gang, denne gangen for å se på dukketeater sammen med TK. Vi så "Det er sikkert og visst", et stykke om HC Andersen. Vi var også på konsert og så Mark Lanegan Band på Rockefeller. Kjempebra! Og vi quizzet på Henriken.
Jeg var på besøk hos min arkivvenninne Charlotte. Vi hadde sydag! Sydde blant annet de fuglene på bildet over. 

TK begynte å spille "Catherine". Jeg synes det er koselig når TK spiller spill med en historie, for da kan jeg følge litt med mens jeg for eksempel broderer. Eller strikker. Eller fargelegger. Eller spiller selv. Jeg spilte en del "Delicious" på nettbrettet mitt, et sånt guilty-pleasure-lage-mat-restaurant-spill. Også fikk jeg ny telefon! Også hadde jeg jo bursdag! Bursdagen min var også siste dag som arkivar hos Norsk Arbeidsmandsforbund. Jeg hadde fått penger fra familien i gave sånn at jeg kunne kjøpe meg et Instax-kamera, så det gjorde jeg samtidig som jeg hentet post. Det var en veldig fin bursdag, men trist med siste dag på jobb.

Mars
 Ny jobb! Plutselig ble jeg arkivmedarbeider i Vestby kommune. Fjerde jobben på ett år, men denne gangen fast stilling i 100%.
Jeg sendte for første gang en GeoCoin ut i verden. Mynter av denne typen har en kode og kan spores på nettet. Andre som driver på med geocaching kan finne den, logge den, flytte den. Men de blir ofte borte. Folk skjønner ikke hva det er og tar den. Mange mener at problemet har blitt størrre etter at sporten har blitt mer tilgjengelig via apper på telefon, at det blir for mange useriøse som ikke setter seg inn i reglene. Vi sendte i hvert fall mynten ut på reise og det siste jeg hørte fra den var at den hadde kommet seg til Tyskland. Nå mistenker jeg at denne også er vekk. Men det var moro lell ^_^
Ellers ble det en del møter i forbindelse med husflidslaget og Hobbygruppa som jeg er med å administrerer (lagde øredobber for første gang). Jeg fikk tegnet litt. Quizzet og dro ut og spiste og testet øl med quizlaget. Vi feiret vår nieses fødselsdag og Lillebror ble 18 år! På årsmøtebildet nederst ser jeg at jeg strikker på en sokk. Jeg kom aldri så langt som hælen. Lurer på hvor den er.
Ellers var jeg og Asi en tur på Osloshopping. Tror også jeg og TK var en tur i Sverige.
Månedens kinotur var Song of the Sea på Cinemateket. Den er så nydelig!!!!!

 April
 Det ble påsketur hjem! Der ble det noen turer ut i naturen, men bildet jeg har lagt ved er tatt fra soveromsvinduet: En båt som trekker med seg et naust! Vi feiret Lillebrors bursdag da jeg kom hjem, for vi hadde en stor fellesgave han skulle få. Vi hadde ventet et gledesbrøl, men det ble risting på hodet og gledestårer i stedet. Han fikk billetter til Barcelona-Valencia på Camp Nou. Han måtte tåle at både jeg, Mamma og Lillesøster ble med. Forhåpentligvis var det helt greit ^_^
Det var en veldig flott tur, om enn noe travelt. Vi så kamp, var på akvariet... Vi er ikke så bereiste noen av oss, men tror nok dette ga mersmak!

I 2014 tok jeg på meg jobben å ordne et papirarkiv. Jeg fikk meg andre jobber og kunne ikke jobbe så mye med det, så jeg prøvde å jobbe med det i helgene. 30. april fikk vi ordnet at en annen tok over resten av oppgaven. Jeg ble minst ett tonn lettere!

Mai
 Vi geocachet litt igjen. Og vi har vært flinke til å lese høyt dette halvåret. TK ble ferdig med å lese Ransom Riggs Hollow City tidligere på året så jeg begynte å lese Stallo høyt for ham. Jeg tegnet ferdig logo til vottemønsterkonkurransen Vestby husflidslag arrangerer. Kladden ble laget i april. Så utstillingen "Nålens øye" på Kunstindustrimuseet. Mye gøy man kan gjøre med nål og tråd! Vi feiret 17. mai hjemme. Uken etter gikk vi tur i Slottsparken og i Dronningparken før quiz, og vi gikk under et digert piletre der hele stammen var fyllt med kjærlighetserklæringer. Møtte Asi og hun fortalte at hun flytter hjem til Trøndelag i løpet av høsten. Siste helgen i mai deltok jeg på iForm-løpet. Fullførte på 41 minutter, fem minutter raskere enn to år før. Så jeg er litt sprekere. Det er bra. Etter løpet dro jeg til min tante og overnattet. Det var veldig koselig ^_^

Juni
Denne gangen kom vi på 2. plass i Henrikens quiz. Det ble ikke ny quiz til høsten for Henriken skiftet eiere. Ellers sydde jeg en veske til svigermor. Vi fikk nydelig rabarbrasuppe med kjempegode kavringer i bursdagen hennes. Jeg oppdaget en feil på selvangivelsen min i siste liten. Fikk panikk, men det ordnet seg så den panikken var helt bortkastet. Jeg var med og solgte rømmegrøt ved Son kystkultursenter sammen med husflidslaget. Hjemme en dag ødela jeg en plastbolle på stekeovnen. Det er ikke lurt å skru på platen der plastbollen står, i stedet for den som stekepannen står på. Hør mine kloke ord!

Med juni kommer sommeravslutninger. Med jobben gikk vi tur langs Hølenelva og endte opp på restaurant i Son. Vi hadde spill- og grillkveld med TKs popquizlag og grilling med folk fra Animeaften. Var hyggelig å se dem igjen. Blir lite animeaften når vi er i Oslo på quiz hver torsdag. Blir litt mye å reise inn hver fredag i tillegg. 

Lillesøster fikk seg jobb i Brønnøysund. Siste søndag i juni var jeg og TK på festival! Festivalen heter Piknik i parken og holdes i Frognerparken. De hadde pyntet så fint! Ble helt forelsket. Vi var der og så José Gonzales og Modest Mouse. Og jeg leste ferdig The Time Travelers Wife som jeg startet på i 2014. Jeg tåler ikke triste bøker lenger, de river meg opp innvendig. Boken er kjempebra, men så trist at jeg bare klarte å lese litt nå og da. En stund kunne jeg ikke forklare plottet i boken uten å begynne å gråte. Så... Anbefales! Les den ^_^

Juli
 Det var en kald og våt sommer, men jeg var fast bestemt på å ikke klage over været og nyte den sommeren vi fikk. Jeg var en tur hjemme i Velfjord (de åtte første bildene) og jeg og TK var på ferie sammen i Stockholm i slutten av juli og begynnelsen av august (de åtte siste bildene). Hjemme gikk vi (jeg, Lillesøster og Mamma sånn hovedsakelig) turer, både våre egne og arrangerte, vi var en tur og spiste og så oss rundt på Hildurs urterarium, vi var på Rootsfestivalen i Brønnøysund og så på Ian Andersson, mormors vegg var full av babyedderkopper som onkelen min satte fyr på(!) og mammas søskenbarn fant et par av Lille Annas tegninger fra da hun var sydame.

I Stockholm prøvde vi bare å være med på mest mulig, siden ingen av oss har vært der før. Det ble Skansen og Akvarium Skansen, Junibacken, Gamle Stan, Postmuseet, Nationalmuseet, shopping, Moderna museet, ja, til og med Vasamuseet var vi på. En hektisk uke full av inntrykk og opplevelser ^_^

August
 Festivalsommeren fortsatte i august, da vi var og så på Beck på Øyafestivalen. Også hadde jeg og Charlotte sydag og jeg sydde flere vesker. Jeg var på tur med husflidslaget og drakk jordbærlemonade. Det var ikke godt. Men det så veldig godt ut! Jeg satt på stand for Vestby husflidslag og Hobbygruppa på Frivillighetens dag. Da tegnet jeg litt. Jeg og TK var på båttur med svigers. Jeg elsker båtturer! Også fikk jeg regnbuehinnebetennelse. Også.... Også kjøpte vi leilighet!

Da jeg flyttet til Oslo i 2003 bodde jeg sammen med Asi og Ingvild. I august døde Ingvild. Jeg og Asi var i begravelsen. Det er så trist. Og rart. Enda så naturlig det er med død, så er det uvirkelig. De spilte David Bowies "Heroes" i kirka. Det var fint.

September
 I september begynte høsten så smått og nærme seg. På jobben gikk vi over til helelektronisk arkiv. Nytt arkivsystem, nye rutiner. Spennende. Mange lurte på hvordan det var å bli huseier. Det er jo sånt man blir glad av. Og jeg hadde hatt lyst til å kjøpe meg noe lenge. Men det gikk så fort. Jeg var ikke glad i det hele tatt. Jeg var stresset og redd. Heldigvis stanser ikke det hyggelige ting fra å skje.

Jeg besøkte Asi. Barna hennes fikk låne telefonen min til fotografering og tok blant annet en masse bilder av en død skjære i hagen. Den var veldig fascinerende. Jeg var på husflidsmøter og planla kursprogram. Mamma var på besøk. Da var vi blant annet en tur i Sverige og vi var og så Julia Biel på Cosmopolite. Nydelig konsert! Jeg og TK så Weird Al på Sentrum Scene. Også gøy. TK hadde bursdag og vi hadde en kjempehyggelig feiring ^_^

Oktober
 I oktober tok vi over leiligheten vi har kjøpt. Vi malte, pakket og flyttet. Fikk heldigvis litt hjelp til utvasking. Det ble også turer til Ikea. Nytt sted, nye møbler. Hovedsakelig oppbevaringsmøbler. Vi er to samlere som bor sammen og vi skulle flytte til en mindre leilighet. Da må man tenke oppbevaring, oppbevaring, oppbevaring. Vi har i skrivende stund ennå ikke kjøpt oss taklampe til kjøkken/stue, selv om vi har sett på mange. Det var mye jobb med kurs og husflidslaget. Svigerfar feiret 70-årsdag og inviterte oss alle til Baldersnäs herrgård. Der er det øverste bildet tatt. Det var en veldig trivelig og fin helg. Vi la igjen alt av stress og bekymringer hjemme og slappet av så godt vi kunne. Det ble også tid til litt spill og grill i Son i oktober.

I tillegg startet jeg på et slags selvhjelpskurs i begynnelsen av måneden. Psykisk helse i Vestby ga meg plass på et kurs i depresjonsmestring. Målet med kurset er å bli mer kjent med seg selv og hvordan en tenker og å lære teknikker og strategier for å stoppe eller dempe automatisk negative tanker og gjerne bytte dem ut med mer oppløftende og hensiktsmessige tanker. Det langsiktige målet mitt er å bli snillere mot meg selv. Ikke være så streng.

November
 I november fortsatte huseventyeret. Det tar tid å komme i orden. Vi fant en gammel sokk under dusjen, så der hadde de ikke vasket noe særlig de som bodde her før oss ^_^

Det var mye å gjøre på jobb. Og det var mye å gjøre i husfliden. Jeg deltok på to av kursene vi arrangerte. Et kurs i bokbinding og et julekortkurs. Det er gøy å lære nye ting. I tillegg holdt husflidslaget en temakveld om broderi, med Maria Rodrigues som foredragsholder. Det var veldig spennende og inspirerende.

Også tatoverte jeg meg. Min første nye tatovering på 15 år. En blomsterknopp ^_^

Desember
 I desember gjorde vi et krafttak og fikk endelig en følelse av hjem i leiligheten. Det er fortsatt mye rot, men også trivsel. Vi kjøpte flere oppbevaringsmøbler på Ikea. Jeg blogget hver dag frem til julaften, med unntak av en dag hvor jeg ikke rakk det. Hjemme slappet vi for det meste av, i våre pysjer, med lefse og gomme, ved å besøke mormor. Mamma hadde ordnet så fint på soverommet til jeg kom hjem. Det var veldig avslappende og fint. Akkurat den avslutningen på året jeg trengte.

Og det var selvfølgelig en fin bonus å vinne bokpakke fra Forlaget oktober, og det for et bilde med tema reise. Herlig ^_^

Nyttår feiret jeg sammen med TK i vårt nye hjem. Et hjem som det ikke er så skummelt å eie som det var i begynnelsen. Vi spiste godt. Vi så på film. Og klokken 00:00 tente vi hvert vårt stjerneskudd og så på rakettene gjennom stuevinduet.

Så gikk vi å la oss ^_^

Et år kan romme så mye forskjellig. Nå skal jeg prøve å ta med meg noe av det jeg har lært i året som har gått inn i det nye året. Jeg skal forsøke å stresse mindre, lage færre planer, tenke snillere tanker om meg selv.

Jeg håper alle samler på sine gode minner og lar de dårlige være igjen. Jeg skal for eksempel samle på alle de hyggelige kommentarene jeg fikk i forbindelse med desemberbloggingen min! Tusen takk!

Jeg ønsker dere og meg selv gode opplevelser i året som nå så vidt har startet. Jeg har allerede begynt å samle ^_^


Kommentarer