1. søndag i advent!

Så fort tiden går! I morgen er det allerede desember. Jeg har planlagt et blogginnlegg hver dag frem til julaften, med tema julestemning denne gang. Jeg tror ikke at julestemning er en universell kraft, noe som kommer til den som venter. Jeg tror at julestemning er noe man skaper selv, noe man må jobbe litt for, og jeg vil gjerne dele de tingene som gir meg julestemning. For meg er juletiden et lyspunkt i vintermørket. Jeg elsker å planlegge, kjøpe gaver, lage ting, bake, skrive kort, glede andre, glede meg selv, bruke kreativitet, pynte, se film, åpne kalender og hva ellers jeg skulle finne på å fylle dager og kvelder med. Skrive juleblogg!

Jeg og TK tjuvstartet julen i går, ved å se på Die Hard, men det var først i dag vi rotet frem stjerne, adventsstake og julepynt. 


Jeg vet det er mange som velger å vente med julepynten, men jeg liker å ha julepynten fremme i hele desember. En av grunnene til at jeg startet med det er at jeg alltid feirer jul med familien min nordpå, så skal jeg ha noe glede av å ha pyntet til jul hjemme, så må nissene stå fremme en stund. På julaften er jeg jo et helt annet sted!

Jeg skal blogge litt om julepynt senere i desember, men kan jo si så mye som at jeg syntes det ble riktig så fint! Vi har fått lys i de to stjernene vi hengte opp, og et lilla stearinlys har vi også tent (i fjor hadde vi fire forskjellige farger, men i år gikk vi for bare lilla). De fleste i nabolaget tente stjernene sine i går. I en kjellerleilighet i nabolaget er adventsstjerna alltid oppe, året rundt. Det kan være sånt man rynker litt på nesa av, men jeg tror bare han liker den. Og det er greit. Da jeg gikk forbi her om dagen hadde han satt opp et lite juletre i tillegg. Det var fint. 


Den ene adventsstjernen vi har bruker levende lys, så den er bare på når vi er hjemme. Vi kjøpte den på Indiska for noen år tilbake. Vi liker den veldig godt. Det er ikke så lett å ta bilde av den da!

Jeg er også veldig glad i adventsstaken vår. Den kjøpte jeg da jeg bodde på hybel, og den må være 9-10 år gammel. Den er også kjøpt på Indiska. Jeg husker jeg ble helt forelsket i den og bare måtte ha den, selv om jeg nesten ikke hadde ett rødt øre. Jeg likte perlene og de røde hjertene. Det gjør jeg fortsatt :)



Etterpå skal jeg og TK drikke litt julebrus og smake litt på marsipangrisen vi har stående. Det ekstra fine med den marsipangrisen er at den er min fordi jeg fikk mandelen i grøten for en uke siden, da vi var på pepperkakebaking hos svigermor. Så heldig er det ikke ofte jeg er :-D Så egentlig tjuvstartet vi julen forrige helg!

Jaja, det er vel ikke så nøye når man starter. Jeg synes man skal få feire julen akkurat som man vil, så lenge det ikke går ut over andre på en negativ måte. Den beste måten å feire på er ved å glede noen andre. Det synes i hvert fall jeg. Jeg håper dere vil følge kalenderbloggen min de neste 24 dagene. Den oppmerksomme leser har kanskje allerede funnet ut at det er i desember jeg gjør mestparten av bloggingen min ^_^

Jeg ønsker alle en gledelig desember og avslutter dette innlegget med litt Inger Hagerup. Ingen adventstid uten :)

Så tenner vi et lys i kveld,
vi tenner det for glede.
Det står og skinner for seg selv,
og oss som er til stede.
Så tenner vi et lys i kveld,
vi tenner det for glede.
                                           Inger Hagerup, Advent


Kommentarer