Året som gikk - 2013

I 2013 har jeg blogget veldig lite og ikke skrevet all verden med dagbok heller, så da jeg satte meg ned for å oppsummere året ble jeg sittende å se ut i luften. HVA har jeg egentlig gjort i år? Jeg har da gjort ting? Frem med dagbøker, lister, album, telefon, alt som utgjør mitt brokete, rotete, usystematiske og ufullstendige arkiv, og hva fant jeg ikke ut! 2013 har vært et fantastisk år med mye moro, gode minner og opplevelser! Jeg synes det er godt å sette seg ned og se tilbake. Selv om det har vært en del triste dager med mange bekymringer, så vinner de gode opplevelsene lett. Jeg kjenner jeg ble glad av å huske årets gode opplevelser og jeg håper på like mange og gode stunder i året som kommer, for både meg selv, mine kjære og alle andre ute i verden.

Her  er mitt 2013 :-)


Januar.


Vi feiret nyttår i vår stue på Bjølsen i hovedstaden og hadde som vanlig god utsikt til alskens stjernesmell. Jeg førte dagbok i hele januar, og skrev til og med filmdagbok. 8 filmer så jeg ^_^
Vi fikk endelig gjort ferdig takkekortene i forbindelse med bryllupet vårt i februar 2012 og sendt dem avgårde. Sent, men godt. Jeg fikk A på begge eksamene mine før jul, og var overlykkelig. Vi geocachet og fant det som foreløbig er den minste cachen jeg har sett (bildet). Og jeg er sikker på at folk trodde vi var innbruddstyver mens vi lette etter den! Av underholdning så jeg og TK dukketeaterforestillingen "Oslo-losens tidsmaskin" på trikkestallen med Christine, vi så Kaizers Orchestra i Operaen med Lillesøster og jeg var med TKs jobb og så Flaggermusen, også i Operaen! I tillegg var jeg på tegneseriequiz av alle ting, på Henriken, med Tore Strand Olsen som quizmaster. For en start på det nye året ^_^ 


Februar.


I februar fylte jeg 30 år, og det føltes godt. Som en ny start. Vekk med 20-årene, nå er det 30-årene sin tur! TKs kamerat ga meg signert bok med "Ørn Bjørn & Jørn" av Tore strand Olsen da vi var på månedens tegneseriequiz. En evigaktuell stripe. Så om jeg skulle finne på å bli lei meg fordi jeg blir eldre så kan jeg bare åpne boka og høre Ørn Bjørn og Jørns råe latter ^_^
Ellers var Lillesøster på besøk en helg. Da sto jeg på skøyter for første gang på snart 10 år. Eller sto og sto. Jeg falt for det meste. Samme helg prøvde vi også brettspillet Settlers of Catan for første gang, hjemme hos klassevenninne Kine. Lillesøster vant :D
 Jeg hadde også æren av å få bli fadder til et søtt, lite nurk jeg gleder meg til å se vokse opp :-)


Mars.


I år ble TK med til familien på påsketur for første gang. Han har kun vært med på sommerferie før. Det var kjempekoselig! Vi feiret Lillebrors bursdag, gikk mange turer, besøkte hytta til tante og onkel og fikk friske, røde kinn. Været var litt blandet, men vi så litt blå himmel innimellom. Det ble også bygd en snømann, selv om han ikke fikk leve stort mer enn en halv dag før han falt bakover og mistet både hode og overkropp. Det var nok heteslag. Før påsketuren rakk vi å se "Fossegrimen" på Det norske teateret, og det var fantastisk! Dansegruppen Frikar var en del av stykket og det var mye flott dans. Jeg og TK var også en tur på Subscene for å støtte et konsertarrangement som en klassevenninne sto bak. Siste rest av bryllupspengene ble brukt opp på et nytt videokamera og 14. mars var vi med på allmenquiz på Henriken for første gang, og quizlaget Gospel Bombs ble født. Jeg og Kine hadde også et studentquizlag og vi vant en flaske vin like før jul, men vi kuttet det ut på begynnelsen av nyåret og begynte å dra fast til Henriken istedet :-)


April.


Etter en lengre geocachingpause tok vi med oss videokamera og Christine på tur. Jeg hadde hatt en mynt med en øyenstikker på i lengre tid som jeg fant i en cache sommeren 2012, og det var på tide å sende den videre på tur. Mange som driver på med geocaching registrerer mynter, kalt geocoins, og andre typer reiseobjekter på geocaching.com, og der kan man følge med på hvor de blir funnet og hvor de blir gjemt neste gang (nå i januar 2014 befinner denne øyenstikkeren seg i Rogaland et sted). Lillesøster kom en tur på besøk og vi koste oss med Ticket to Ride, ost og kjeks. Bildet til venstre tok jeg da jeg besøkte Lillesøster i Gjøvik litt senere :-) Da var TK på tur med jobben i Kroatia og det var jeg som måtte være alene hjemme for en gangs skyld. Vi fikk også vite at vi måtte flytte ut av leiligheten i løpet av sommeren så vi tok en real ryddesjau på boden for å kaste ting i container under den årlige vårdugnaden i mai. Ellers var det forberedelse til eksamen, jeg deltok på et manga- og animekurs for å lære mer om japansk popkultur, jeg besøkte Byarkivet med klassen, fikk fuglelampen jeg hadde ønsket meg sånn til bursdag av TK (den kunne ikke leveres før) og jeg og TK tok oss tid til å lese høyt for hverandre igjen. Det er de beste "lydbøkene" som finnes ^_^


Mai.


I mai toppet jobbingen med eksamen seg, og det var frustrerende og hardt! Men vi klarte det! Jeg skriver "vi" for den ene eksamenen var en 5 ukers gruppeoppgave og ingen av oss var vant til å jobbe slik. Midt inni gruppeeksamenen hadde vi individuell hjemmeeksamen og det var stressende. Vi klarte det likevel bra alle sammen :-) I begynnelsen av mai var jeg og TK på visning i Vestby og vi hadde flaks og fikk stedet! Tanken på å bo utenfor Oslo var rar, men samtidig syntes vi det var greit å finne ut hvor langt utenfor byen vi vil trives sånn at vi har noen preferanser når vi endelig skal kjøpe oss et sted etterhvert. Rundt 17. mai var Mamma, Lillesøster og Lillebror på besøk og for første gang på mange år ble det vinking til de kongelige. Vi rotet oss til og med innom Grotten (bildet) som kun er åpen 17. mai. Det var kjempekoselig :-D


Juni.


 I juni var jeg ute og løp og skjønte at formen kunne vært bedre, så jeg bestemte meg for å være flink til å gå på tur. Jeg reiste nordover på ferie i midten av juni, fikk med meg Lillebrors skoleavslutning og St.Hansaften med familien. Det regnet litt, men det skulle grilles! Regnet dabbet av så vi spiste ute og det var så koselig :-) Vi gikk også fjelltur og vi våget oss inn i Torghatthullet (bildet til høyre) for å geocache! Før jeg reiste på ferie så jeg og TK ballettforestilling av Tornerose i Operaen. Jeg hadde fått penger til billetten i bursdagsgave. Det var kjempefint :-)
Fra å hadde vært null ganger i Operaen økte vi det til tre ganger på et halvt år :-)


Juli.



I Juli ble det flere trimturer og mer geocaching. I begynnelsen av juli var jeg fortsatt hjemme hos familien og vi endte opp på steder i nærmiljøet vi ikke ante noe om, og Mamma var så heldig at hun fikk lov til å krype inn i mørke, skumle hull! Det ble også tid til en liten fest som arret meg for livet (falt med knærne først i grusen), men det gjorde ikke noe for vi reiste med båt hjem! Jeg elsker båt! Og båten var rask! Det var herlig :-D
Så reiste jeg hjem til Oslo og havnet rett i flyttingen. Vi jobbet på spreng for Mamma og Lillebror skulle komme på besøk i slutten av måneden. Det ble også slik at Lillesøster flyttet inn da hun plutselig mistet sin boplass. Sammen fikk vi med oss Barcelona som trente til vennskapskamp med Vålerenga, og vi så kampen på Ullevål Stadion dagen etter. Vi feiret også søsters bursdag med grilling ute og det var en nydelig dag. Vi fikk til og med uventet besøk, som du ser på siste bildet ^_^

Mamma, Søster og Lillebror fortjener en stor takk for at de var så snille og hjalp oss med å vaske ut av leiligheten i Oslo!!!


August.


Opplevelsene sto også for tur i august! Vi leverte husnøkler til de forrige huseierne våre og fikk godkjent vasken, så ble det båttur med familiebesøket sammen med TKs foreldre og flere gåturer i nærmiljøet. Bildet til venstre er fra en av disse gåturene :-) Jeg, TK og Lillebror så Blur på Øya-festivalen og det var fantastisk! Blur ser vi på bildet til høyre ^_^
Lillesøster fikk flyttehjelp fra snille onkel P og tante T og jeg ble med henne til Gjøvik og pakket saker. Vi var effektive! Plutselig fikk hun også ny jobb nordpå og hun flyttet ut tidligere enn planlagt. Den 24. august var det bare meg og TK igjen og vi ble med på nåværende huseieres hageselskap. Det var hyggelig. Vi fikk også med oss Franz Kafkas "Forvandlingen" på Nationaltheateret, med musikk av Nick Cave. Jeg testet ut en løpeapp for første gang, Zombies, Run! 5k Training. Det er helt klart mer inspirerende å trene med et hørespill på ørene. Det utgjør et 8-ukers treningsprogram. Nå i januar 2014 har jeg kommet til uke 3, så jeg henger litt etter skjema kan en vel si. Men det er bare å plukke opp tråden :-)


September.


Helt på slutten av august reiste jeg hjem for å feire Mamma og september ble således innledet med brask og bram. Jeg fikk skyss både frem og tilbake, og på turen hjem igjen ble det også tid til å dra innom en hytte i Østerdalen. Det er så fint der! Sakte, men sikkert, ble det også mer orden i hjemmet denne måneden. Vi fikk gjort noen større innkjøp for å få mer hylleplass, og etter at soverommet sto ferdig fulgte de andre rommene i tur og orden. Helga etter Mammas bursdagsfeiring kom hun til Oslo for å få glede av bursdagsgaven sin, som var konsert med Kris Kristoffersen på Oslo Konserthus. Det var en kjempefin opplevelse! Andre nevneverdige opplevelser i september var blant annet sykurs, hvor jeg lærte å sy etter mønster, og jeg var på motivasjonsseminar med folk fra forskjellige studentverv på HiOA og fikk testet høydeskrekken min. Det var langt ned!!! TK hadde bursdag i slutten av september og vi feiret ved å se "Shockheaded Peter" på Det norske teateret. Kjempebra forestilling.


Oktober.


I oktober ble det enda flere bursdagsfeiringer, på samme dag. Først feiret vi fadderbarn så reiste vi og feiret svigerfar ^_^ Bildet av TK til høyre er fra den ene bursdagen. Ellers var det en veldig aktiv måned i skolesammenheng. I januar ble jeg leder for Studentrådet for arkiv, bibliotek og informasjonsfag og i oktober arrangerte vi åpning av kontoret vårt og det var på tide å rekruttere nye fjes til styret for 2014. Jeg deltok også på et markedsføringskurs som var veldig interessant. Og jeg kjøpte nytt garn selv om jeg originalt hadde gitt meg selv kjøpeforbud til det ble mer plass i skuffene. Av kulturelle arrangement var jeg med TK og Christine og så på innspilling av "Brille", og jeg og TK så den nyeste animasjonsfilmen til Miyazaki på Film fra Sør, "The Wind Rises". Hjemme hos mitt fadderbarn har mor og far i huset laget galleri på den ene kjøkkenveggen der de henger opp tegninger de besøkende har laget sammen med barna. Det ble ikke tid til tegning på bursdagen så jeg håper jeg får en ny sjanse til å få plass på veggen i 2014 :-)

Det var forresten en veldig fin høst i år, det var så mange fine farger overalt ^_^


November.



I november var det mappeeksamen som gjaldt, selv om jeg da fikk mye mer lyst til å strikke. Det er rart det der hvor kreativ man plutselig blir når man har eksamen. 9. november ble Arkivdagen feiret, og jeg TK og Christine ble med på omvisning på Riksarkivet. Det er alltid like gøy :-)
Ellers møtte jeg min gode venninne Asi til en øl for første gang på leeeenge, og det var veldig koselig. Gospel Bombs fortsatte å møtes på quiz hver torsdag, selv om jeg sikkert burde ha jobbet med eksamen, men jeg tror man presterer bedre om man gir seg selv litt pause. En av de som jobber på Henriken lager så god kakao, og hun er alltid så blid og hyggelig, så en av kveldene la vi igjen lapp til henne før vi dro :-) Vi feiret forresten bursdag denne måneden også, Christine sin, og vi feiret ved å dra på harrytur til Sverige :-)
I tillegg til strikking rotet jeg også frem de gamle malingssakene mine og malte bilder til de jeg har vært i studentrådsstyre med dette året og ga det til dem på julebordet vårt. Det er ikke så verst å male, sånn egentlig ^_^


Desember.


Plutselig kom desember og jeg følte at året hadde gått så fort! Og det er ikke rart så mye forskjellig jeg har holdt på med. Det er godt å være aktiv :-) Jeg og TK hadde vært flinke og gjort unna mesteparten av juleshoppingen i november, så desember ble mest kos. Jeg leverte eksamen 8. desember, lagde jul i heimen og TK hadde noen dager fri fra jobb. Vi slappet av og koste oss. Vi bygde julelego og en ny juletradisjon ble dermed født og jeg prøvde meg til og med på et bakverk og lagde mange bittesmå sjakkruter. De skulle nok egentlig vært litt større, men de var gode så jeg er fornøyd :-) Selve julen feiret jeg med familien nordpå og for første gang byttet jeg ut toget med fly. Det var egentlig veldig godt. Vi hadde det veldig fint med pepperkakehusbaking og rolige juledager. Gospel Bombs vant quizzen sammenlagt og vi kan glede oss til den gjeve prisen med en gratis runde i baren hver quiz i hele januar :D

Å gå fra å ikke huske hva jeg egentlig har brukt tiden min til i 2013 til å skrive ned alle disse minnene gjør at jeg føler meg heldig som har det så godt og som har så mange jeg er glad i. Jeg har til tider en lei tendens til å dyrke det mørke og triste, spesielt på vinterstid, og da er det ekstra verdifullt å ha et sted man kan dyrke og dele de gode minnene for oppturene er egentlig fler og sterkere enn nedturene bare man lar dem få lov. Jeg håper dere også har mange gode minner fra året som har gått. Må 2014 bli minst like bra :-)

Under har jeg med et bilde av julegavene jeg fikk. Jeg er fortsatt overveldet! Tusen tusen takk alle sammen :-D



2014 kommer til å bli fylt av deilige vafler og tapas, serier og film, gode leseopplevelser, friske gåturer, musikk og pusling ^_^

Hva er ditt beste 2013-minne?

Kommentarer