19. desember 2014 - Juleantrekk ^_^

Da vi var små, som nå, var det stas å pynte seg. Det var stas med krøller. Mamma måtte ofte flette håret til både meg og lillesøster etter at vi hadde dusjet, sånn at vi kunne ha krøller dagen etterpå. Vet ikke om det skjedde hver jul, men jeg kan godt se for meg at vi satt på gulvet med store sommerfugler i magen mens mamma flettet hår på lille julaften.

Av og til får jeg julestemning av å se noen med for eksempel en rød strikkagenser. Eller barn med blånisseluer. Eller av en fin strikkagenser, som her i julevinduet til Uff i Storgata. Tenkt å ha kunnet strikke seg en sånn en!

På togperrongen her om dagen så jeg ei som hadde på seg en rød kåpe og en rød nisselue. "Å, så fint og julete", tenkte jeg. Og i går så jeg ei lita jente, kanskje 3-4 år, med grå sidkåpe og rød nisselue. "Å, så skjønn, la meg ta deg med hjem og henge deg på veggen", tenkte jeg. De var som tatt ut fra et nostalgisk julekort begge to. Og det er stemning. Det har vi fått inn med baby-maten. Man skal ikke undervurdere kraften til en rød nisselue.
Jeg er jo som alle vet, veldig glad i julen, og da hører liksom klær til. Man bruker klær i desember.
Samtidig er det jo så populært å blogge om mote, klær og tilbehør og hvorfor ro mot strømmen? Jeg er kanskje ikke så opptatt av mote, men jeg liker å pynte meg. Årets nyinnkjøp for anledningen er, ikke en rød festkjole, men noe så meget deiligere: Sokker! Nye sokker på foten... Som jeg gleder meg til jul!


Da skal jeg bruke mine nye julesokker :-D
Alt ligger i tilbehøret vet du.

Og apropos tilbehør. Jeg har hatt på meg juletilbehør hver eneste dag i desember så langt.


Jeg liker mine julebuttons veldig godt. Jeg kjøpte dem på Åhlens for noen år tilbake. Det er ikke alltid jeg er like komfortabel med å bruke dem, sånn i tilfelle det skulle føre til oppmerksomhet, men i år har jeg likevel hatt dem på hver dag. Og taklet oppmerksomheten. Det er kanskje litt rart, kanskje litt barnslig, men mest av alt synes jeg de er veldig fine, og da må de jo brukes!

Jeg reiser nordover i dag, med toget. Jeg har reisefeber. Jeg vet egentlig ikke hva jeg har pakket med meg av klær. Jeg har veldig mange fine skjørt og kjoler, synes jeg da. Det er egentlig ingen av dem som er bare julekjoler, men mye av det kan brukes i jula.


Jeg har et blått ullskjørt. Veldig vintrete. Men jeg har ikke noe som passer til. Jeg har et grønt skjørt med paljetter, veldig fint, men det har krympet litt i skapet. Jeg har en beige kjole som passer til alt og som kan være en henrivende julekjole hvis man vil, men den har jeg brukt til hver eneste festanledning de siste tre årene, og av og til vil man ha noe nytt.

Årets julekjole kjøpte jeg på salg hos Gudrun Sjøden tidlig i høst. Det er en sommerkjole. En sommerkjole jeg har tenkt å bruke i julen Veldig mønstrete. Med sauer på. Det er en sjanse for at den ikke oser av julestemning, men den er veldig fin.


Sauer er da et hyggelig og loddent vinterdyr?

Ellers har jeg faktisk en helt ekte julekjole. Fra Noa Noa. Om jeg ikke husker feil så er den fra deres Christmas Collection i 2011. Jeg forelsket meg i den, men syntes den var for dyr. 1500 kroner. Og så kjøpte jeg den likevel. Det var i november 2011 dette, at jeg ble så fristet. Denne kjolen kan jo brukes som bryllupskjole, sa jeg til TK, skal vi ikke gifte oss? Det er jo skuddår neste år og all ting! Og sånn gikk det. Jeg kjøpte en julekjole og brukte den ikke før jeg giftet meg den 29. februar 2012.

Det er en nydelig kjole. Så vintrete og fin ^_^

Hun der som er inni kjolen er jeg ikke like sikker på :p

Også har jeg faktisk en julekjole til! Den må jeg ikke glemme! Det er min fine grønne kjole i Alpakka.


Den er halvveis ferdig og det har den vært i flere år. Om den blir ferdig vet jeg ikke. Om ikke annet så har jeg en pose full av grønn alpakka, og det kan brukes til mye rart ^_^

Ellers har jeg pakket både ullundertøy og nattklær. Jeg har ingen julepysj, det får holde med den vanlige ^_^

Men jeg har jo med litt smykker og slikt da. Jeg har to kjempefine julesmykker, og et par armbånd og en hørbøyle som jeg liker å bruke sammen med dem. Smykkene er vintersmykker begge to. Det ene, en snøkrystall, kjøpte jeg til bryllupet i en sølvbod på julemarkedet ved Karl Johan i 2011, og det andre fikk jeg i julegave samme år. Mamma visste at jeg ønsket meg et smykke med en snøkrystall, og hun kjøpte et kjempefint vintersmykke til meg på nettet. Hennes første nettkjøp var et smykke til meg :-D


Er de ikke fine? Vintersmykket fra mamma liker jeg å bruke sammen med ensfargede gensere, for eksempel grått. Det blir kjempefint. Og stemningsskapende. I hvert fall for meg :-)

Og siden dette er årets siste rosablogginnlegg fra meg så burde jeg jo ha snakket litt om sminke også, men der kommer jeg til kort. Jeg sminker meg veldig sjelden. Om jeg skal ønske meg noe sminke til jul, så hadde det vært, foruten en ny mascara, en ny, knallrød øyenskygge. Jeg likte min gamle veldig godt, men sminke blir for gammelt og går ut av dato det og, så nå har jeg ingen. Men jeg har så fine blå briller at det gjør ingenting ^_^

Jeg er like fin uten ;-)

Jeg avrunder med et bilde av den røde nisseluen jeg tar med hjem.


Den er heller ikke helt ferdig ennå, men det er så koselig å strikke på toget. Og jeg har aldri strikket en nisselue på toget før. Det er vel julestemning?

Har du planlagt juleantrekket ditt?

Å, jeg gleder meg sånn til å komme hjem! Mamma skal slippe å flette håret mitt, men pynte meg, det skal jeg ^_^

Kommentarer

  1. Et koselig innlegg om klær og julestemning :) Og jeg synes jenta inni kjolen er fin også! God tur hjem, og riktig god jul!

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Bodil, ha en riktig fin og god jul ^_^

    SvarSlett

Legg inn en kommentar