17. desember 2014 - Juleting og juletang ^_^

Nå har det skjedd et par ganger at noen har spurt om jeg har fått frem julepynten. Da er svaret selvfølgelig ja. Jeg pynter alltid til 1. søndag i advent. Og det gjør jeg fordi jeg bruker å reise hjem til familien i selve jula, så skal jeg ha noe glede av å pynte hos meg selv så vil jeg at pynten skal være oppe en stund.

Jeg pynter med adventsstjerner, julegardiner, adventsstake, juleduker, nisser, engler og julekort.


Sånn så det ut i fjor. Akkurat nå ligger det masse gaver ut over gulvet, en stabel med klær og en masse annet rot. Jeg skal pakke. Og jeg prøver å bli ferdig med gaver som skal lages. Jeg er litt stressa, og stress blir det rot av. Da var det egentlig godt å se hvor fint det kan være når det er ryddig ^_^

Men jeg ble litt overrasket over at jeg valgte å henge nissegardiner i ett vindu og røde i det andre. I år har jeg en rød og en nissegardin i hvert vindu, med nissene nærmest den hvite bokhylla. Jeg var sikker på at jeg gjorde det i fjor også. Og nei, det er ikke et bevisst valgt. Det er bare det at siden jeg flyttet hjemmefra som 18-åring har jeg ikke bodd ett eneste sted med mer enn ett stuevindu. I fjor flyttet vi og endte opp med to. Hva gjør en stakkar med gardinene sine da? Kjøpe nye er en mulighet. Å improviserer litt er en annen ;-)


I dag har jeg altså tegnet og tegnet og jeg ble ferdig til slutt. Mens julepynten har ligget og slengt. Og slenger litt fortsatt. Blogging før rydding ;)


Flat Eric sitter bak meg med nisselua si og ler av meg og alt kaoset og reisefeberen min. Han er alltid i så godt humør ^_^


Juleposen vår henger på kjøkkenet og aner ikke at han egentlig ikke er julepynt, vi har bare ikke ryddet på plass handleposene ennå.


På stuebordet har vi enda en Skeleton Jack. Her i slede. 
Vi har en del vanlige nisser også selvfølgelig, men vi synes det er gøy med litt alternativ pynt også.

I fjor invisterte vi i julelego. Og nå har vi lyst på mer!


Sånn ser den lille byen vår ut i år. Folk som går på skøyter, et hyggelig lite bakeri som får stedet til å lukte julebakst, et flott tre midt på torget og et sommerlig trehus som antakelig ikke får være med til neste år, men som fikk et juletre på verandaen sin i år ^_^

Juletre er selvfølgelig en naturlig del av det å pynte til jul. Hjemme hos familien min nordpå pleier vi å ta inn treet på lille-julaften. Jeg og TK bruker ikke å ha tre. Ingen av oss er hjemme på julaften uansett. Vi får se hva det blir neste år. Det finnes så mange søte små (falske) juletrær og jeg har fått så mange søte minijuletrekuler i kalenderen min i år ^_^

Ellers synes jeg det er gøy med juletrealternativer. For eksempel kunne man ha hatt et flatt juletre i papp eller tre inntil veggen, med tegnestifter eller spiker til å feste pynt med.


Ellers lyver jeg litt. Vi har jo mange juletrær. Og de er til salgs!


Ellers har vi egentlig ikke så mye julepynt. Det har samlet seg litt opp gjennom årene, men det meste har vi fått. Jeg synes det er fint jeg. Og det går fort å rydde både frem og tilbake. Også kan man pynte med litt andre ting også, som glass og kopper. Det setter en ekstra piff på stuebordet når man inntar sin te eller kakao med julekopp ^_^

I fjor (og i år), ønsket jeg meg juletegninger som jeg kunne pynte med. Jeg tenker at julepynt er ekstra koselig når de er personlige.


Dette bildet fikk jeg av gudbarnet mitt i år, og det havnet rett på kjøleskapet :-)
Hadde det forresten vært hyggelig med julemagneter?

Det finnes så mye fin pynt og det hender jeg blir fristet til å kjøpe litt også. I år kjøpte jeg meg tre juleduker jeg forelsket meg i. For juleduker har jeg veldig lite av.


Den midterste er helt fantastisk med dompapene sine. Det eneste aberet er at jeg ikke får pyntet med dem i år. Jeg må brodere dem først. Om de blir ferdig til neste jul får tiden vise ^_^


Har dere pyntet ferdig til jul?

Her er det som sagt ferdigpyntet, men litt midlertidig rotete. Og jammen har jeg ikke et juletre i vinduet også! Ikke noe juletre liksom :p

Jeg synes julepynt er koselig. Og jeg gleder meg til å brodere duker. Kanskje TK kan lese til meg samtidig. Eller spille et tv-spill med en spennende historie som jeg kan følge med på.

PS: Om sju dager er det julaften!

^_^



Kommentarer