Høstens lesestoff?

Ja, det er et spørsmål. For jeg vet ikke hva jeg kommer til å lese i høst, om noe, men jeg har mange muligheter, og de vil jeg dele i dag. Jeg har en stor bunke på soverommet, en stabel på kjøkkenbordet, mange muligheter i bokhyllene og et par i TKs varetekt. Noen av bøkene er mine, noen har jeg lånt hos venner og her om dagen var jeg på biblioteket. Jeg hadde ikke tenkt å låne noe, men jeg følte ikke for å dra hjem til tomt hus, så jeg gikk innom biblioteket og endte til slutt opp blant hyllene med lyrikk. Så gøy!


sa terapauten min har jeg lest ferdig (oversatt av Erlend Loe), Naustet er en roman og får vente bittelitt (har ennå ikke lest noe av Fosse og jeg synes selv det er på tide) og resten har jeg kikket litt i. Det er vanskelig å lese en diktutgivelse fra perm til perm. Jeg hopper ofte litt, tar meg tid. Jeg blir så fort full, og så må jeg la det synke litt før jeg klarer mer. 

Før leste jeg mye. Både dikt og romaner. De siste årene har jeg lest så lite at jeg tidligere i år følte meg tvunget til å ha med et punkt om lesing i nyttårsforsettet mitt. Om jeg ikke husker feil er målet for 2014 å lese minst fire bøker og å skrive i lesedagboken min. Nå har jeg sjekket, jeg husket rett ^_^


Jeg har ikke skrevet i lesedagboken. Enda jeg fikk den i gave for et par år siden. Den er så fin! Jeg får det ikke til. Når skal jeg begynne å skrive, hva bør være den første boken, kanskje ikke den jeg leser nå, og så videre, jeg tenker alt for komplisert! Just do it! Men nei. Den første boken jeg leser av de jeg skal dele i dag, den havner i boken. Etter det er det bare å fortsette. Det er bestemt. Mm...

Tidligere i år leste jeg Thore Hansens Enhjørninger gresser i skumringen. Det hadde vært en perfekt start i lesedagboken. Men nei. Enda det er en veldig fin bok og enda Thore Hansen tegner så fantastisk... 


Så jeg har lest bøker i år. Kanskje jeg til og med har lest fire. Jeg har i hvert fall lest tre. Men i og med at jeg ikke har skrevet det ned kan jeg ikke være helt sikker. Det som er sikkert er at høsten er full av muligheter for både lesing og skriving. Bak lesedagboken ser nemlig nattbordshylla slik ut:



Jeg har begynt å lese på flere av dem (Spjut, Jansson, Brontë og Grytten), men har tenkt å begynne på nytt med de fleste og lese dem ferdig. Skal de inn i lesedagboken så må det bli sånn. Jeg må kunne skrive startdato for da jeg begynte å lese. Ellers går det ikke.

Stallo fikk jeg som premie i en konkurranse forlaget Oktober hadde på Instagram. Jeg har lest halve Wuthering Heights (og begynnelsen har jeg lest to ganger), men fikk problemer med språket. Spesielt bitene med dialekt. Men jeg har ikke gitt opp. Bradley, Jansson og Hemingway kjøpte jeg for den første lønningen jeg fikk i sommer. Cleave, Niffenegger og Grytten har jeg lånt hos venner. Det er morsomt å prøve seg på bøker som er likt av folk man liker. Bikubesong har jeg hatt liggende i snart to år, så det er vel på tide at jeg prøver meg en gang til. De to andre har jeg hatt liggende en måned. Om jeg bruker samme tidsramme på de så har jeg goood tid. Hihi... ;)

Men hvilken bok skal jeg lese først????? Den boken jeg velger kommer til å bli den første boken i lesedagboken... For et dilemma... Jeg tror kanskje det blir denne (mens det ennå er et lite hint av sommer igjen): 


Jeg tror det er en flott start. Jeg begynte å lese på den tidligere i sommer, men den er så fin, så langt, at jeg har tenkt å begynne på nytt bare for å utsette slutten så lenge som mulig. Det er lov.

Denne, og de andre bøkene over er bøker jeg har tenkt å lese for meg selv. Stillelesing. Min tid. Men jeg og TK har også bøker liggende som vi leser høyt for hverandre. Det er vår tid. Vi begynte med det kort tid etter at vi hadde blitt kjærester. Kanskje i mangel av tv. Kanskje fordi jeg elsker å lese høyt. Mens TK leser for meg kan det hende at jeg strikker eller tegner. I det siste har vi lest mye i bil. Jeg leser mens TK kjører. Det er veldig koselig. Akkurat nå leser vi Game of Thrones. Den har vi brukt lang tid på. Den er jo så lang! Grovfordelingen er sånn at TK leser kapittelene med mannlig hovedrolle, og jeg leser damenes kapittler. Nå når jeg har lest i bil så har vi ikke kunnet være så nøye på det. Vi nærmer oss faktisk slutten, og vi gleder oss allerede til neste prosjekt...


TK leste den første Miss Peregrine-boken for meg tidligere i år. Det var kjempespennende. Riggs bruker gamle, rare bilder han har funnet eller fått låne av samlere, og gjør de til en del av fortellingen. Vi ble ferdige med den i februar. Snart skal han lese oppfølgeren for meg mens jeg lager julegaver. Det kan se ut som om det finnes barn med hull i magen i Hollow City... Jeg gleder meg sånn! Jeg klapper i hendene bare av tanken på å få høre fortsettelsen :-D

Etter det blir det mer George R.R. Martin. Da blir vi nok å dele på oppgaven igjen :-)

Om ikke dette blir en bra høst og vinter så vet ikke jeg! Det eneste spørsmålet jeg sitter igjen med nå, er nyttårsforsettet mitt. Siden jeg ikke har helt oversikt over hva jeg har lest.. Bør jeg fortsatt lese fire bøker før året er omme, og føre dem ned i dagboken? For at det skal gjeldes?

Ja, og en siste ting: Hva gleder DU deg til å lese i høst?

^_^

Kommentarer